Analysis on Learners' Satisfactions of Video Conferencing in Global Engineering Education

글로벌 공학교육의 원격화상강의에 대한 학습자 만족도 분석

  • 임철일 (서울대학교 교육학과) ;
  • 김혜경 (경희대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 김동호 (서울대학교 교육학과 대학원)
  • Received : 2011.11.08
  • Accepted : 2012.07.08
  • Published : 2012.07.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the learners' satisfactions of the video conferencing for global engineering education and provide the implications for effective video conferencing. This study analyzed the learners' satisfactions on their participation in the video conferencing. We conducted a questionnaire survey with 132 subjects who studied in the video conferencing universities, and performed interviews with 27 learners. The results include learners wanted to have more practical themes to satisfy their interests; faculty roles among domestic professors and abroad professors should be specified: distance learners should be guided to have diverse interactions among themselves. The implications are explored for the future study and video conferencing practices.

본 연구의 목적은 글로벌 공학교육을 위한 원격화상강의에서 학습자 상호작용 활동을 중심으로 만족도를 분석함으로써, 향후 원격화상강의의 효과적인 운영을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구를 수행하기 위하여 S대학교 공과대학에서 운영한 화상강의에 참여하는 학습자들에게 설문조사와 면담을 실시하였다. 본 연구에서 학습자는 강의내용, 교수자와의 상호작용, 학습자들 간의 상호작용에 대해 어느 정도 상호작용하고 있는지에 관한 인식결과와 이에 관한 심층적인 학습자 의견결과가 분석되었다. 아울러, 학습자에게 실제적인 관심이슈를 강의내용에 반영해야 한다는 점, 수업단계에 따라 국외/국내 교수자와의 상호작용하는 방법을 설계해야 하는 점, 지역간 학습자들이 상호작용할 수 있는 방법을 개발해야 한다는 점이 주요 요구사항으로 도출되었다. 본 연구결과는 효과적인 원격화상강의 설계 및 운영을 위한 교수전략 및 온라인지원환경을 설계하는 데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강인애(1996). 효율적 화상강의를 위해 고려할 사항 -인디애나 대학교 대학원 수업 사례 연구. Journal of Educational Broadcasting, 1(2): 23-44.
  2. 권성호(1999). 비디오컨퍼런스를 통한 학습. 교육정보미디어연구, 5(2): 241-250.
  3. 송철기, 권진회(2008). 해외장기연수를 통한 글로벌 공학교육. 공학교육연구, 11(2): 25-31.
  4. 이동주, 임철일, 임정훈(2009). 원격교육론. 서울: 한국방송통신대학교출판부.
  5. 이상수, Takashi, Byungdug, Yusuke(2005). 화상회의 시스템을 활용한 국제원격교육이 국제적 인식에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 11(4): 77-93
  6. 이혜정(2004). 웹기반 원격교육의 이론적 논의에 관한 새로운관점: Moore의 개념을 넘어서. 교육학 연구, 42(1): 137-168.
  7. 임철일(2011). 원격교육과 사이버교육 활용의 이해(2판). 파주: 교육과학사.
  8. 정인성, 나일주(2004). 원격교육의 이해(2판). 서울: 교육과학사.
  9. 허운나, 박미혜(2000). 인터넷과 화상회의를 활용한 원격수업 운영에 관한 사례연구: 네덜란드 University of Twente의 코스 운영을 중심으로. 교육공학연구, 16(14): 225-258.
  10. 황태호(2010). 이공계 해외 석학 강의 'IT 타고 전국으로-'. http://www.etnews.com/news/print.html?id=201010220090 에서 2011년 10월 3일 검색했음.
  11. Anderson R,, Beavers J., Vandegrift T., & Videon F.(2003). Videoconferencing and presentation support for synchronous distance learning. 33rd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference.
  12. Canning, R.(1999). The Use of Video-conferencing for Continuing Personal and Professional Development in Higher Education: a small-group case study. Journal of Future and Higher Education, 23(1): 117-125.
  13. Freeman, M.(1998). Video conferencing: a solution to the multi-campus large classes problem?, British Journal of Educational Technology, 29(3): 197-210. https://doi.org/10.1111/1467-8535.00064
  14. Gillies, D.(2008). Students perspectives on video conferencing in teacher education at a distance. Distance Education, 29(1): 107-118. https://doi.org/10.1080/01587910802004878
  15. Laurillard, D. M.(1993). Rethinking University Teaching: A Framework for the Effective Use of Educational Technology. Routledge, London.
  16. Lombard M., & Ditton, T.(1997). At the Heart of it All: The Concept of Presence. Journal of Computer Mediated Communication, 3(2), Retrieved September 26, 2011, from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.199 7.tb00072.x/full.
  17. Hrastinski, S.(2008). Asynchronous and Synchronous ELearning. Educause Quarterly, 31(4): 51-55.
  18. Martin, P. M.(2007). Global videoconferencing as a tool for internationalizing our classrooms. Political Science & Politics(ps), 40(1): 116-117. https://doi.org/10.1017/S1049096507260275
  19. Mejia, R, M., & Meraz, J.(2011). Video conferencing: A Global Alternative for Education Majors to Learn from Their Peers. Insights to a Changing World Journal, 1: 3-9.
  20. Moore, M. G.(1973). Towards a theory of independent learning. Journal of Higher Education. 44(9): 661-679. https://doi.org/10.2307/1980599
  21. Moore, M. G.(1990). Recent contributions to the theory of distance education. Open Learning. 5(3): 10-15. https://doi.org/10.1080/0268051900050303
  22. Moore, M. G.(1993). Three types of interaction. In K. Harry, M. John & D. Keegan(eds.). Distance Education: New Perspectives. London: Routledge.
  23. Moore, M. G., & Kearsley, G.(1996). Distance Education-A systems view. Boston: Wadsworth Publishing Company.
  24. Moore, M., & Kearsley, G.(2005). Distance education: a systems view (2nd ed). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  25. Motamedi, V.(2001). A Critical Look at the Use of Videoconferencing in United States. Distance Education, 122(2): 117-130.
  26. Spodick, F. E.(1995). The evolution of distance learning. 1st Asian Information Meeting Proceedings: 77-78.
  27. Strijbos, J. W., Martens, R. L., Jochems, W. M. G., & Broers, N. J.(2007). The effect of functional roles on perceived group efficiency during computer-supported collaborative learning: a matter of triangulation. Computers in Human Behavior, 23: 353-380. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.10.016
  28. Thatch, E., & Murphy, K.(1995). Training via distance learning. Training & Development, 12: 44-46.
  29. Walsh, J., & Reese, B.(1995). Distance learning's Growing Reach. Technological Horizons In Education(T.H.E.) Journal, 22(11): 58-62.
  30. Webb, G.(1997). A Theoretical Framework for Internet Based Training at Sydney Institute of Technology, Open Training Education Network, Sydney.
  31. Willis, B. (1993). Distance Education: A Practical Guide. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.