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직사각형 해양구조물의 자유낙하 슬래밍 충격압력 및 유동특성에 관한 실험적 연구

An Experimental Study on Slamming Impact Pressure and Flow Characteristics by Free Fall of Rectangular Marine Structure

  • 오승진 (목포해양대학교 기관시스템공학과) ;
  • 김옥석 (서해지방해양경찰청) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 조선해양공학과) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학과)
  • Oh, Seung-Jin (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime Uni.) ;
  • Gim, Ok-Sok (Dept. of Guard and Safety, West Regional Headquarters, Korea Coast Guard) ;
  • Lee, Gyoung-Woo (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, Mokpo National Maritime Uni.) ;
  • Cho, Dae-Wan (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime Uni.)
  • 투고 : 2012.07.25
  • 심사 : 2012.08.24
  • 발행 : 2012.08.31

초록

본 연구에서는 자유낙하하는 직사각형 해양구조물($800{\times}250{\times}50mm^3$)의 슬래밍 충격압력 및 유동특성을 알아보고자 실험을 수행하였다. 유동장의 계측은 2-프레임 그레이레벨 상호상관 PIV기법을 이용하였으며, 자유낙하하는 모델의 충격압력은 압력계측장비(Dewatron)를 이용하였다. 모델과 자유수면간 이루는 각은 $10^{\circ}$$20^{\circ}$를 적용하였다. 속도장은 접수보다 이수에서 빠른 유동특성을 나타냈다. 모델 하부에서 충격압력이 가장 높은 지점인 P2 지점에서 $10^{\circ}$보다 경사각이 큰 $20^{\circ}$에서 약 6 % 상승하였다.

This paper presents an experimental investigation to figure out slamming impact pressure and flow characteristics of a rectangular Marine structure($800{\times}250{\times}50mm^3$) in free fall. The flow field has been obtained by 2-frame grey level cross correlation PIV(Particle Image Velocimetry) method, the impact pressure of the free fall model by a pressure acquisition system(Dewatron). The angles between a model and the free surface are adapted $10^{\circ}$ and $20^{\circ}$ respectively. Velocity field of water exit has higher better than water entry. The highest point, P2 of impact pressure under the bottom of the model has been appeared about 6 % higher values at 20 degrees than 10 degrees.

키워드

참고문헌

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