DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Interaction Pattern, Learning Attitude, Task Performance by Meta-cognitive Level in Web-Based Learning

웹 기반 학습자의 메타인지수준별 학습활동분석 -간호학 대학원 학생을 중심으로-

  • Lee, Sun-Ock (Departmentof Nursing, Korea National Open University) ;
  • Suh, Min-Hee (Research Institute of Nursing Science, Seoul National University)
  • 이선옥 (한국방송통신대학교 간호학과) ;
  • 서민희 (서울대학교 간호과학연구소)
  • Received : 2012.04.27
  • Accepted : 2012.08.13
  • Published : 2012.08.31

Abstract

Purpose: Level of meta-cognition of students has been regarded as one of the crucial factors on web-based learning. This study aimed to describe interaction type in small group discussion of the nursing graduate students and to investigate learning consequences and interaction types in group discussion on meta-cognition level. Method: Twenty six graduate nursing students attending the class on-line at the K university in Seoul were included in the study. We measured their meta-cognition level and learning attitude. We also scored their individual and group reports as well as analyzed interaction type by reviewing the dialogue of the group discussion. Results: The participants showed low frequency of exploratory interaction and high frequency of integrative interaction in the cognitive interaction category. They showed frequent modification interaction in the meta-cognitive interaction category. Interestingly, the students with lower level of meta-cognition achieved significantly greater scores in the individual assignments. High functioning group consisting of the students with high meta-cognitive level produced greater group report. Conclusion: A new strategy is needed to encourage in-depth interaction in a group discussion of nursing students. Meta-cognitive level of the students should be considered to form a small group for discussion in order to improve group activities.

Keywords

References

  1. 강명희, 김민경 (2003). 웹자원 기반학습에서 교수자가 제공하는 메타인지 촉진전략의 효과비교. 기업교육연구, 5(1), 5-28.
  2. 권성호, 박경애 (2004). 컴퓨터기반 협력학습(CSCL)에서 협력적 메타인지지원이 집단과제수행 및 학습태도에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 10(2), 193-219.
  3. 김민환, 성백 (2005). 컴퓨터 보조협동학습(CACL)에서 집단구성과 메타인지수준의 효과. 학습자중심교과교육연구, 5(1), 125-149.
  4. 김영채 (1996). 사고와 문제해결 심리학. 서울: 박영사.
  5. 박수현, 권성호 (2004). 웹기반 PBL환경에서 토론지원도구의 개발 및 적용. 교육정보미디어연구, 10(4), 227-255.
  6. 우옥희 (2000). 문제중심 학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 효과. 한국교원대학교댁학원 석사학위논문, 충북.
  7. 윤수정 (2006). 웹기반 사례중심학습환경에서 사례제시방식, 메타인지가 개념이해, 문제해결에 주는 효과. 교육방법연구, 18(2), 201-219.
  8. 이상수 (2004). 면대면 학습환경과 온라인 실시간/비실시간 학습환경에서의 상호작용 패턴 분석. 교육공학연구, 20(1), 63-88.
  9. 이선옥, 박영숙 (2009). 웹 기반 문제중심학습에 대한 학습자의 인식, 성찰수준, 학습활동에 관한 연구 - 간호학 대학원 학생을 중심으로 - 한국간호교육학회지, 15(2), 194-204 doi: 10.5977/JKASNE.2009.15.2.194
  10. 임정훈 (1999). 상호작용 관점에서 조망해 본 웹기반 교육의 이론적 기저. 교육공학연구, 15(3), 29-54.
  11. 정선영, 김진영 (2011). 예비유아교사의 메타인지와 사회적 문제해결기술의 관계연구. 11(3), 205-223.
  12. 정현숙, 유경애 (2010). 대학생의 메타인지와 학업성취도 및 온라인 노트작성전략 사용과의 관계. 인문과학, 46, 317-343.
  13. 최희정 (2004). 문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고, 메타 인지 및 문제해결과정에 미치는 영향. 대한간호학회지, 34(5), 712-721.
  14. 한국교육개발원 (1987). 사고력 신장을 위한 프로그램 개발연구(1). 서울: 한국교육개발연구원.
  15. Metcalfe, J., & Shimamura, A. P. (1994). Metacognition: knowing about knowing. Cambridge: MIT press.
  16. Stahl, G. (2006). Group Cognition: Computer support for building collaborative knowledge. Cambridge: MIT Press.
  17. Stewart, P. W., Cooper, S. S., & Moulding, L. R. (2007). Metacognitive development in professional educators. The Researcher, 21(1), 32-40.
  18. Wielenga-Maeijer, E. A., Taris, T. W., Kompier, M. A., & Wigboldus, D. H. (2010). From task characteristics to learning: A systematic review. Scandinavian Journal of Psychology, 51, 363-375. doi: 10.1111/j.1467-9450.2009.00768.x

Cited by

  1. Effect of Online Collaborative Learning Strategies on Nursing Student Interaction Patterns, Task Performance and Learning Attitude in Web Based Team Learning Environments vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.577
  2. Metacognition, Learning Flow and Problem Solving Ability in Nursing Simulation Learning vol.20, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7739/jkafn.2013.20.3.239
  3. Impact of Self-Directed Learning Ability and Metacognition on Clinical Competence among Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.513
  4. The Metacognition, Self-efficacy and Self-leadership among Nursing Students vol.17, pp.9, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.9.619
  5. The Factor Influencing Problem Solving Ability of Nursing Students in Nursing Simulation Learning vol.29, pp.4, 2017, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2017.29.4.1083
  6. 간호대학생의 메타인지와 학습몰입 관련성 vol.6, pp.1, 2018, https://doi.org/10.15205/kschs.2018.03.31.1048
  7. 메타인지 교수학습프로그램이 간호대학생의 셀프리더십, 협력적 성향 및 문제해결능력에 미치는 효과 vol.19, pp.12, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2018.19.12.383