DOI QR코드

DOI QR Code

"의관(醫貫).현원부론(玄元膚論)"에 대한 번역 연구

The Study of Translating "Yiguan.Xuanyuanfulun"

  • 김진호 (상지대학교 한의과대학 원전의사학교실) ;
  • 박해모 (상지대학교 한의과대학 예방의학교실) ;
  • 이용범 (상지대학교 한의과대학 원전의사학교실)
  • Kim, Jin-Ho (Dept. of Oriental Medical Classics and History, College of Oriental Medicine, Sangji University) ;
  • Park, Hae-Mo (Dept. of Preventive Medicine, College of Oriental Medicine, Sangji University) ;
  • Lee, Yong-Bum (Dept. of Oriental Medical Classics and History, College of Oriental Medicine, Sangji University)
  • 투고 : 2012.07.21
  • 심사 : 2012.08.17
  • 발행 : 2012.08.25

초록

Objective : Zhao Xian-Ke(趙獻可) was a doctor in the Ming(明) Dynasty. His representing book is "Yiguan(醫貫)". It is considered as a requirement to study the Mingmen academy(命門學說). "Xuanyuanfulun(玄元膚論)", volume I of "Yiguan" intensively mentions his medical viewpoint. The study investigates Zhao's medical perspectives by studying "Xuanyuanfulun". Method : "Xuanyuanfulun" is translated. "Yiguan" published by Chinese Medicine(中國中醫藥) Publish was used as basis. "Yiguan" published by Xuexiao(學苑) Publish was used for reference. I checked and researched for several parts shown in "Suwen(素問)" and "Lingshu(靈樞)". I researched for 'Master(主)' of a human being. Result : 1. 'Master' of a human being is intangible Huo(火) in Mingmen. 2. It may be hard for me to assent to the opinion of Zhao Xian-Ke that the inferior twelve organs should be regarded as inferior eleven organs naturally. 3. Yinyang(陰陽) is to relatively cope with a situation and its wonders are within Wu(無). 4. The study emphasizes the importance of Yang, Huo and Qi(氣). 5. The study separates the date (year, month, date and time) into yin and yang and the causes of an illness are found based on the concept and its treatment shall be performed. 6. Among Wuxing(五行), Shui(水) and Huo are especially important. 7. There are intangible Shenshui(腎水) and intangible Xianghuo(相火) separately from the Shui and huo of Xinshen(心腎). Conclusion : The medical philosophy of Zhao Xian-Ke has been deeper. In addition, it will provide much help while understanding volumes 2 - 6 of "Yiguan" and apply to the clinical tests. I think it is not the problem, which is the right meaning of 'Master' in the "Xin is monarch of the organs" of "Suwen Linglanmidianlun(靈蘭秘典論)" or 'Master' that concerned by Zhao Xian-Ke, but it is just the different sight of the human being.

키워드

참고문헌

  1. 방정균. '黃帝內經'의 心의 槪念과 藏象에 대한 연구. 상지대학교석사학위논문. 2000. pp.48-49.
  2. 申興黙, 金吉萱. 命門에 관한 文獻的 考察. 동의생리학회지. 1992. 7(1). p.15.
  3. 이용태, 김완희. 命門에 對한 考察. 동의생리학회지. 1988. 3(2). p.62.
  4. 전학수, 노영균. 道家의 氣穴과 韓醫學의 命門思想. 대한한의정보학회지. 2008. 14(2). pp.56-57.
  5. 정연미. 徐子平 '珞琭子三命消息賦注'의 命理學史的 硏究. 원광대 동양학대학원 석사학위논문. 2004. pp.37-38.
  6. 김남형. 만파식적 설화의 역사적 의미. 韓國學論集. 2009. 38. p.171.
  7. 김경희. 맹자의 민본사상 연구. 성균관대 유학대학원 석사학위논문. 2005. p.64, 65.
  8. 이기호. 공맹의 민본사상에 관한 고찰. 한남대 대학원 석사학위논문. 2005. p.86.
  9. 진보성. 조식과 황종희의 민본정치사상에 대한 비교연구. 대진대 대학원 석사학위논문. 2007. p.80, 81.
  10. 안병철. 선진유가의 민본정치사상 연구. 성균관대 대학원 박사학위논문. 2006. p.301.
  11. 박명숙. 맹자 민본주의의 현대적 의의. 경상대교육대학원 석사학위논문. 2007. p.56.
  12. 장현근. 민(民)의 어원과 의미에 대한 고찰. 정치사상연구. 2009. 15(1). pp.155-156.
  13. 李哲承. 유가의 민본 사상에 나타난 민주적 요소 -황종희의 정치사상을 중심으로-. 東洋哲學. 2003. 20. p.90.
  14. 이경무. 군(君), 신(臣), 민(民)의 존재와 공자의 이상사회. 汎韓哲學. 2010. 56. pp.56-57.
  15. 윤창열. 陰陽五行論의 本質과 內容에 관한 考察. 대한원전의사학회지. 1992. 6. p.233, 237, 247, 250.
  16. 윤창열. 河圖와 洛書에 나타난 陰陽五行에 關한 硏究. 1994. 8. pp.39-40.
  17. 박찬국. 陰陽과 五行의 關係. 대한원전의사학회지. 1990. 4. p.16.
  18. 은석민. 命門學說에 대한 知覺論적 해석. 대한한의학원전학회지. 2011. 24(6). p.60.
  19. 이화. 조헌가의 생애와 의학사상에 관한 연구. 대전대학교석사학위논문. 1998.
  20. 황병한. 조헌가의 학술사상에 관한 연구:명문학설을 중심으로. 동국대학교석사학위논문. 1993.
  21. 정동혁, 맹웅재. 趙獻可의 '醫貫' 중 咳嗽論에 관한 硏究. 韓國醫史學會誌. 2010. 23(1).
  22. 趙獻可 著, 晏婷婷 校注. 醫貫. 北京. 中國中醫藥出版社. 2009. p.內容提要, 3(校注說明). pp.1-25.
  23. 趙獻可 著, 陳永萍 校注. 醫貫. 北京. 學苑出版社. 1996. pp.3-28.
  24. 홍원식 著. 中國醫學史. 서울. 東洋醫學硏究院. 1987. p.249.
  25. 陳大舜, 曾勇, 黃政德 엮음. 各家學說-中國篇. 서울. 대성의학사. 2001. p.318. pp.311-312.
  26. 韓東錫 著. 宇宙變化의 原理. 서울. 행림출판. 1993. p.31, 92.
  27. 박찬국 譯註. (懸吐國譯)黃帝內經素問運氣七篇注釋. 경기. 집문당. 2009. p.447, 450, 559. pp.349-350.
  28. 楊維傑 編著. 黃帝內經靈樞譯解. 서울. 大星文化社. 1990. p.88, 89, 259, 268, 269, 295, 402, 431, 494, 575.
  29. 楊維傑 編著. 黃帝內經素問譯解. 서울. 大星文化社. 1990. p.8, 102, 255, 271, 339, 341, 701. pp.246-247.
  30. 張介賓 著. 類經圖翼. 北京. 人民衛生出版社. 1980. pp.11-12.
  31. 張介賓 編著. 景岳全書.上. 서울. 大星文化社. 1988. pp.5-6.
  32. 許浚 著. 東醫寶鑑國譯委員會 편역. 原本 東醫寶鑑<新增版>. 서울. 南山堂. 2004. p.339, 468.
  33. 周易(元). 대전. 學民文化社. 1998. p.281, 378.
  34. 周易(亨). 대전. 學民文化社. 1998. pp.386-387.
  35. 禮記(亨). 대전. 學民文化社. 2005. p.144.
  36. 李龍範 著. 韓國科學思想史硏究. 서울. 동국대학교출판부. 2009. p.154.
  37. 존 헨더슨 지음, 문중양 역주. 중국의 우주론과 청대의 과학혁명. 서울. 소명. 2004. p.193.
  38. 한국사상사연구회. 조선유학의 개념들. 서울. 예문서원. 2002. p.85, 87, 88.
  39. 編者未詳. 七政算內篇丁卯年交食假令. 서울대학교 규장각한국학연구원. [cited 2012 June 5]: Available from: URL: http://e-kyujanggak.snu.ac.kr/GDS/GDS_VIEW_KG.jsp?ptype=list&subtype=kk&bookid=GK03188_00&setid=