DOI QR코드

DOI QR Code

Brain Activity of Science High School Students and Foreign Language High School Students during the Intelligence Task

과학고학생과 외국어고학생의 지능과제 수행 시 뇌활동성 분석

  • Received : 2012.05.13
  • Accepted : 2012.06.20
  • Published : 2012.06.30

Abstract

We investigated brain activity during the performance of the intelligence task by a science high school student group (n=8) and a foreign language high school student group (n=5). Both groups scored in the top 1% on intelligence tests (science high school group: RAPM mean score=34.0, WAIS mean IQ=139.6; foreign language high school group: RAPM mean score=33.8, WAIS mean IQ=147.2). Analysis of brain activity during the performance of the intelligence task showed that both groups had brain activity in certain areas, including the left and right prefrontal cortex, parietal cortex, and anterior cingulate. The science high school group showed the highest activity in the right parietal cortex, which is related to visuo-spatial working memory, whereas the foreign language high school group showed the highest activity in the left prefrontal cortex, which is related to verbal working memory. The foreign language high school group showed higher brain activity than the science high school group in the left precentral gyrus which is related to the motion of the tongue and lips. These results show that the science high school group utilized the visuo-spatial area, whereas the foreign language high school group utilized the verbal area during the performance of the intelligence task. This suggests that the major thinking process differs depending on the gifted students' primary field of study, although they are doing the same task.

본 연구에서는 과학고학생(n=8)과 외국어고학생(n=5)을 대상으로 지능과제 수행 시 뇌활동성을 분석하였다. 두 집단은 지능점수가 상위 1% 안에 드는 높은 지능을 지닌 학생들이었다(과학고집단: RAPM 평균점수=34.0, WAIS 평균 IQ=139.6; 외국어고집단: RAPM 평균점수=33.8, WAIS 평균 IQ=147.2). 분석결과 두 집단은 지능과제 수행 시 공통적으로 좌측과 우측의 전두엽, 두정엽, 전대상피질에서 활동성을 보였다. 과학고집단은 도형 작업기억과 관련된 우측 두정엽에서 가장 높은 활동성을 보인 반면, 외국어고집단은 언어 작업기억과 관련된 좌측 전두엽에서 가장 높은 활동성을 보였다. 두 집단 간의 뇌활동성 차이를 분석한 결과 외국어고집단은 과학고집단에 비해 혀와 입술의 운동과 관련된 좌측 중심전이랑에서 높은 활동성을 보였다. 이러한 결과는 지능과제 수행 시 과학고학생은 도형 관련 영역이 주요하게 관여하는 반면, 외국어고학생은 언어 관련 영역이 주요하게 관여하는 것을 보여주는 것으로 동일과제임에도 불구하고 관여하는 주 사고체계가 영재성을 보이는 분야에 따라 서로 다를 수 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강승희, 조석희 (2004). 언어 영재교육의 필요성과 방향 탐색. 영재교육연구, 14(1), 91-114.
  2. 고은성, 이경화 (2011). 일반학급 학생들과의 비교를 통한 수학영재학급 학생들의 표본 개념 이해 수준 연구. 영재교육연구, 21(2), 287-307.
  3. 김경민, 차희영, 구슬애 (2011). 초등과학영재와 일반아동의 분류 능력 차이. 한국과학교육학회지, 31(5), 709-719.
  4. 김용진, 장남기 (2001). 중학교 과학 수업에서 두뇌순환학습 프로그램의 적용 효과. 한국생물교육학회지, 29(2), 186-194.
  5. 김재영, 최선희 (2003). 두뇌기반학습원리에 기초한 초등 과학수업의 효과: 4학년 생명영역을 중심으로. 한국생물교육학회지, 31(2), 119-131.
  6. 배진호, 임채성 (2004). 초등학교 과학에서 '쾌적한 환경' 단원에 대한 4MAT 학습 모형의 학습양식 유형과 두뇌 기능성 유형 분석. 한국생물교육학회지, 32(2), 107-113.
  7. 성현숙 (2009). 과학영재고등학생의 과학과 영어과목에서의 학습전략 사용 및 동기의 차이와 학업수행과의 관계. 영재교육연구, 19(1), 95-117.
  8. 양기열, 이의진 (2011). 수학영재학생들의 유추를 통한 이차곡면의 탐구활동 분석. 영재교육연구, 21(2), 269-286.
  9. 유승식 (2001). 실전응용을 중심으로 한 기능 자기공명영상 실험. 서울: 도서출판 의학문화사.
  10. 이일선, 이준기, 권용주 (2010). 두뇌맞춤 지수 기여도 산출식의 개발 및 적용: 7학년 과학 '세포의 구조와 기능' 단원을 중심으로. 한국생물교육학회지, 38(4), 531-546.
  11. 조선희, 이건호, 김희백 (2007). 과학영재교육원 사사교육 대상자들의 지능과 창의력 수준 분석. 영재교육연구, 17(1), 123-143.
  12. 최선영, 장남기 (2003). 초등학생의 창의력, 학업성취도 및 과학관련 태도를 신장시킬 수 있는 전뇌순환학습 프로그램 개발과 적용 효과. 한국생물교육학회지, 31(4), 282-291.
  13. Belsky, J. K. (1990). The psychology of aging: Theory, research, and interventions. Pacific Grove: Brooks Cole Publishing Company.
  14. Braver, T. S., Cohen, J. D., Nystrom, L. E., Jonides, J., Smith, E. E., & Noll, D.C. (1997). A parametric study of prefrontal cortex involvement in human working memory. NeuroImage, 5, 49-62. https://doi.org/10.1006/nimg.1996.0247
  15. Cabeza, R., & Nyberg, L. (2000). Imaging cognition II: An empirical review of 275 PET and fMRI studies. J. Cogn. Neurosci., 12, 1-47.
  16. Carpenter, P. A., Just, M. A., & Shell, P. (1990). What one intelligence test measures: A theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychol. Rev., 97, 404-431. https://doi.org/10.1037/0033-295X.97.3.404
  17. Cattell, R. B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.
  18. Choi, Y.Y., Shamosh, N.A., Cho, S.H., DeYoung, C.G., Lee, M.J., Lee, J.M., Kim, S.I., Cho, Z.H., Kim, K., Gray, J.R., & Lee, K.H. (2008). Multiple bases of human intelligence revealed by cortical thickness and neural activation. Journal of Neuroscience, 28(41), 10323-10329. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.3259-08.2008
  19. Cohen, J. D., Perlstein, W. M., Braver, T. S., Nystrom, L. E., Noll, D. C., Jonides, J., & Smith, E. E. (1997). Temporal dynamics of brain activation during a working memory task. Nature, 386, 604-608. https://doi.org/10.1038/386604a0
  20. Fox, L. H., & Durden, W. G. (1982). Educating verbally gifted youth. Fastback 176. Bloomington, Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
  21. Friston, K. J., Ashburner, J., Frith, C. D., Poline, J. B., Heather, J. D., & Frackowiak, R. S. J. (1995). Spatial registration and normalization of images. Hum. Brain Mapp., 2, 165-189.
  22. Gray, J. R., Chabris, C. F., & Braver, T. S. (2003). Neural mechanisms of general fluid intelligence. Nat. Neurosci., 6, 316-322. https://doi.org/10.1038/nn1014
  23. Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2002). Cognitive neuroscience. New York: Norton.
  24. Haier, R. J., Siegel, B. V., Nuechterlein, K. H., Hazlett, E., Wu, J., Paek, J., Browning, H., & Buchsbaum, M. S. (1988). Cortical glucose metabolic rate correlates of abstract reasoning and attention studied with positron emission tomography. Intelligence, 12, 199-217. https://doi.org/10.1016/0160-2896(88)90016-5
  25. Horn, J. L., & Cattell, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized general intelligences. Journal of Educational Psychology, 57(5), 253-270. https://doi.org/10.1037/h0023816
  26. Houde, O., & Tzourio-Mazoyer, N. (2003). Neural foundations of logical and mathematical cognition. Nat. Rev. Neurosci., 4, 507-514. https://doi.org/10.1038/nrn1117
  27. Kaufman, A. S. (2001). WAIS-III IQs, Horn's theory, and generational changes from young adulthood to old age. Intelligence, 29, 131-167. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(00)00046-5
  28. Kroger, J. K., Sabb, F. W., Fales, C. L., Bookheimer, S. Y., Cohen, M. S., & Holyoak, K. J. (2002). Recruitment of anterior dorsolateral prefrontal cortex in human reasoning: A parametric study of relational complexity. Cereb. Cortex, 12, 477-485. https://doi.org/10.1093/cercor/12.5.477
  29. Marshalek, B., Lohman, D. F., & Snow, R. E. (1983). The complexity continuum in the radex and hierarchical models of intelligence. Intelligence, 7, 107-127. https://doi.org/10.1016/0160-2896(83)90023-5
  30. Ogawa, S., Lee, T. M., Kay, A. R., & Tank, D. W. (1990). Brain magnetic resonance imaging with contrast dependent on blood oxygenation. Proc. Natl. Acad. Sci. USA, 87, 9868-9872. https://doi.org/10.1073/pnas.87.24.9868
  31. Pessoa, L., Guitierrez, E., Bandettini, P. A., & Ugerleider, G. L. (2002). Neural correlates of visual working memory: fMRI amplitude predicts task performance. Neuron, 35, 975-987. https://doi.org/10.1016/S0896-6273(02)00817-6
  32. Prabhakaran, V., Smith, J. A. L., Desmond, J. E., Glover, G. H., & Gabrieli, J. D. E. (1997). Neural substrates of fluid reasoning: An fMRI study of neocortical activation during performance of the Raven's Progressive Matrices Test. Cognitive Psychol., 33, 43-63. https://doi.org/10.1006/cogp.1997.0659
  33. Raven, J. C. (1980). Advanced progressive matrices set II. U.K.: Raven Ltd.
  34. Smith, E. E., & Jonides, J. (1998). Neuroimaging analyses of working memory. Proc. Natl. Acad. Sci. USA, 95, 12061-12068. https://doi.org/10.1073/pnas.95.20.12061
  35. Snow, R. E. (1989). Toward assessment of cognitive and conative structures in learning. Educational Researcher, 18, 8-14. https://doi.org/10.2307/1176713
  36. Todd, J. J., & Marois, R. (2004). Capacity limit of visual short-term memory in human posterior parietal cortex. Nature, 428, 751-754. https://doi.org/10.1038/nature02466
  37. Wechsler, D. (1981). WAIS-R manual; Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised. New York: The Psychological Corporation.
  38. Witelson, S. F., Kigar, D. L., & Harvey, T. (1999). The exceptional brain of Albert Einstein. Lancet, 353, 2149-2153. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(98)10327-6