QR코드를 활용한 효율적인 고객 클레임 업무처리청책

Efficient Customer Reception Policy with QR code

  • 김성동 (창원대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이종근 (창원대학교 컴퓨터공학과)
  • Kim, Sung-Dong (Computer Engineering Department, Changwon National University) ;
  • Lee, Jong-Kun (Computer Engineering Department, Changwon National University)
  • 투고 : 2012.04.25
  • 심사 : 2012.07.15
  • 발행 : 2012.05.31

초록

본 논문은 기존 고객 클레임 응대를 간소화, 향상시키기 위하여 QR코드를 활용하는 방법을 제안한다. 기존 고객 클레임 프로세스를 설명하고 1차원 바코드, RFID 및 QR코드를 비교하여 QR코드가 가지는 장점을 활용하여 클레임 업무에 적용한다. 제안한 클레임처리 프로세스를 실제 M사에 적용하여 그 효율성을 검증하였고 그 효율성을 검증하기 위하여 설문을 통하여 효과를 평가하였다.

This work focuses on reducing claims by improving the existing receipt process, and proposed an executable Claims solving method used QR code. We propose a effected claim process methods after introduced claim process based on bar code, RFID. Also, we illustrated proposed claim solving method to M company and verified the useful and effectiveness by a survey.

키워드