Journal of Convergence Society for SMB (중소기업융합학회논문지)
- Volume 2 Issue 1
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- Pages.1-9
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- 2012
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- 2234-4438(pISSN)
Efficient Customer Reception Policy with QR code
QR코드를 활용한 효율적인 고객 클레임 업무처리청책
- Kim, Sung-Dong (Computer Engineering Department, Changwon National University) ;
- Lee, Jong-Kun (Computer Engineering Department, Changwon National University)
- Received : 2012.04.25
- Accepted : 2012.07.15
- Published : 2012.05.31
Abstract
This work focuses on reducing claims by improving the existing receipt process, and proposed an executable Claims solving method used QR code. We propose a effected claim process methods after introduced claim process based on bar code, RFID. Also, we illustrated proposed claim solving method to M company and verified the useful and effectiveness by a survey.
본 논문은 기존 고객 클레임 응대를 간소화, 향상시키기 위하여 QR코드를 활용하는 방법을 제안한다. 기존 고객 클레임 프로세스를 설명하고 1차원 바코드, RFID 및 QR코드를 비교하여 QR코드가 가지는 장점을 활용하여 클레임 업무에 적용한다. 제안한 클레임처리 프로세스를 실제 M사에 적용하여 그 효율성을 검증하였고 그 효율성을 검증하기 위하여 설문을 통하여 효과를 평가하였다.
Keywords