Efficient Customer Reception Policy with QR code

QR코드를 활용한 효율적인 고객 클레임 업무처리청책

  • Kim, Sung-Dong (Computer Engineering Department, Changwon National University) ;
  • Lee, Jong-Kun (Computer Engineering Department, Changwon National University)
  • 김성동 (창원대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이종근 (창원대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2012.04.25
  • Accepted : 2012.07.15
  • Published : 2012.05.31

Abstract

This work focuses on reducing claims by improving the existing receipt process, and proposed an executable Claims solving method used QR code. We propose a effected claim process methods after introduced claim process based on bar code, RFID. Also, we illustrated proposed claim solving method to M company and verified the useful and effectiveness by a survey.

본 논문은 기존 고객 클레임 응대를 간소화, 향상시키기 위하여 QR코드를 활용하는 방법을 제안한다. 기존 고객 클레임 프로세스를 설명하고 1차원 바코드, RFID 및 QR코드를 비교하여 QR코드가 가지는 장점을 활용하여 클레임 업무에 적용한다. 제안한 클레임처리 프로세스를 실제 M사에 적용하여 그 효율성을 검증하였고 그 효율성을 검증하기 위하여 설문을 통하여 효과를 평가하였다.

Keywords