Analysis of the Importance of Subjects to Improve the Educational Curriculum in the Radiological Science - Focused on Radiological Technologists -

방사선(학)과 교육과정 개선을 위한 교과목 중요도 분석 - 방사선사를 중심으로 -

  • Kim, Jung-Hoon (Dept. of Radiological Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Ko, Seong-Jin (Dept. of Radiological Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kang, Se-Sik (Dept. of Radiological Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, Dong-Hyun (Dept. of Radiological Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, Chang-Soo (Dept. of Radiological Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan)
  • 김정훈 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 고성진 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 강세식 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 김동현 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 김창수 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과)
  • Received : 2012.02.21
  • Accepted : 2012.06.18
  • Published : 2012.06.30

Abstract

In this study a group of experts and clinical radiological technologists were surveyed to evaluate the clinical importance of current subjects in the radiological sciences. For the data collection and analysis, an open-ended questionnaire was distributed to the group of experts, and a multiple choice questionnaire was distributed to radiological technologists. Subjects were classified into 9 groups for analysis of the importance of subjects, and in regard to the questionnaire design for measurement of variables, departments and type of hospital were set up as independent variables, and the 9 groups of subjects were set up as dependent variables. As a result, clinical radiological technologists perceived Diagnostic Imaging Technology and practical courses, including general radiography, CT and MRI, as the most clinically necessary subjects, and the group of experts placed most weight on basic courses for the major. The result of this study suggests that the curriculum should be revised in a way that combines theory and practice in order to foster radiological technologists capable of adapting to the rapidly changing healthcare environment.

본 연구는 현 방사선(학)과의 교과목을 중심으로 임상에서의 중요도를 평가하기 위하여 전문가 집단과 임상의 방사선사들에게 설문을 실시하였다. 자료 분석 방법은 전문가 집단에는 개방형 설문지를, 방사선사들에게는 질문형설문지를 배포하여 자료를 수집 분석하였다. 교과목 중요도 분석을 위한 교과목 분류는 9개의 영역으로 분류하였고, 변수 측정을 위한 설문구성은 부서, 진료기관 등을 독립변인으로 설정하고 9개 영역의 교과목을 종속변인으로 설정하였다. 그 결과 임상의 방사선사들은 일반촬영, CT, MRI등이 포함된 영상진단기술학 및 실기 과목을 임상에서 가장 필요한 과목으로 인식하는 것으로 분석되었으며, 전문가집단의 경우 전공기초과학 과목에 높은 비중을 두고 있는 것으로 분석되었다. 본 연구를 토대로 할 때 급변하는 의료 환경에 적응하기 위한 방사선사를 양성하기 위해서는 이론과 실기가 융화된 교육과정의 개정이 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 교육법전편찬회, 2007년 개정판 교육법전 부록, (주)교학사, 2007
  2. 김남선: 지역사회개발학과와 지역개발학과 교과목 비교분석을 통한 지역사회개발학과 교과과정 개선방안, 지역사회개발연구원 : 22(2), 387-416, 1997
  3. 이은송: 전문대학 사회체육과 특성화에 따른 학과명 및 교과목 선호도 조사연구, 학국체육교육학회지, 7(2), 46-54, 2002
  4. 고성진, 김화곤, 강세식, 박병래, 김창수: 방사선학과대학원 교육과정에 대한 연구, 방사선기술과학, 29(4), 293-301, 2006
  5. 허준: 방사선사 교육의 새로운 흐름, 방사선기술과학, 27(4), 5-9, 2004
  6. 최종학, 이상석, 김영일, 권달관, 김흥태, 임한영: 방사선학과의 4년제 대학 교육과정에 대한 연구, 방사선기술과학, 18(2), 87-102, 1995
  7. 의료기사등에 관한 법률, 법률 제 7148호, 2004
  8. Jannette Collins, MEd, Ella A. Kazerooni, Kay H. Vydareny, Caroline E. Blane, Mark A. Albanese, Carolyn E. Prucha: Journal Publications in Radiologic Education A Review of the Literature, 1987-1997, Acad Radiol, 8, 31-41, 2001 https://doi.org/10.1016/S1076-6332(03)80741-9
  9. 유광열, 김성수, 안성민: 원자력산업 중견전문인력 양성을 위한 전문대학 교육과정 개발, 방사선기술과학, 28(1), 33-44, 2005
  10. 유광열, 김현수: 대학 방사선학과 학생들의 임상실습에 대한 만족도 현황과 발전방향, 방사선기술과학, 29(4), 303-310, 2006
  11. 고성진, 강세식, 김정훈, 최석윤, 김창수: 방사선학과대학원 교육의 국내외 현황 및 분석, 한국콘텐츠학회, 10(7), 305-316, 2010
  12. 강세식, 김창수, 최석윤, 고성진, 김정훈: 방사선학과 교육과정 개선을 위한 교육과정 평가, 한국콘텐츠학회, 11(5), 242-251, 2011
  13. 정성무 외 8명 : 원격교육연수원의 솔루션기능분석, 한국교육학술정보원, 연구보고서 RR 2007-3, 2007
  14. 김자미, 김창수, 이원규: 해외 이러닝 품질관리 동향 조사 보고서, 한국콘텐츠학회, 10(7), 449-458, 2010
  15. 한국보건의료인국가시험원: 방사선사 직무분석, 2000
  16. 이윤희, 박재현: 교육과정 개선을 위한 방사선사 직무분석, 방사선기술과학, 34 (3), 221-229, 2011