Mathematical Cognition as the Construction of Concepts in Kant's Critique of Pure Reason

"순수이성비판"에 나타난 수학적 인식의 특성: 개념의 구성

  • Received : 2012.02.29
  • Accepted : 2012.04.14
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Kant defines mathematical cognition as the cognition by reason from the construction of concepts. In this paper, I inquire the meaning and the characteristics of the construction of concepts based on Kant's theory on the sensibility and the understanding. To construct a concept is to exhibit or represent the object which corresponds to the concept in pure intuition apriori. The construction of a mathematical concept includes a dynamic synthesis of the pure imagination to produce a schema of a concept rather than its image. Kant's transcendental explanation on the sensibility and the understanding can be regarded as an epistemological theory that supports the necessity of arithmetic and geometry as common core in human education. And his views on mathematical cognition implies that we should pay more attention to how to have students get deeper understanding of a mathematical concept through the construction of it beyond mere abstraction from sensible experience and how to guide students to cultivate the habit of mind to refer to given figures or symbols as schemata of mathematical concepts rather than mere images of them.

칸트는 "순수이성비판"에서 수학적 인식과 철학적 인식의 차이를 개념에 의한 인식과 개념의 구성에 의한 인식의 차이로 설명한다. 이 논문에서는 칸트가 주장한 수학적 인식의 특성인 '개념의 구성'의 의미를 "순수이성비판"에 나타난 감성과 지성에 관한 칸트의 이론을 바탕으로 고찰한다. 개념의 구성은 개념을 직관에 나타내는 것으로, 상상력의 종합에 의해 개념의 역동적인 도식을 형성하는 과정이다. 개념의 구성에 관한 칸트의 이론은 수학적 개념 학습 지도에서 경험에서의 추상화를 통한 개념 형성을 넘어 주어진 표상을 개념의 도식으로 보는 관점의 형성을 요청하는 것으로 해석될 수 있다.

Keywords