A Survey Study on Learning Behavioral Styles of Gifted Students and Ordinary Students in e-Learning Environment

e-러닝 환경에서 영재학생과 일반학생의 학습행동양식에 관한 연구

  • Received : 2012.02.03
  • Accepted : 2012.03.23
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The purpose of this study is to provide the basic pedagogical resources for designing the optimum teaching and learning environment in e-Learning through the survey study on learning behavioral styles (LBS) of the gifted students and ordinary students who have experienced e-Learning. And the major results of the study are as follows: The Major field made a very strong difference to the learning behavioral styles between the gifted students and the ordinary students in e-learning environment. On the basis of the study, the LBS sequence of gifted students is the 'passive learning behavioral style', 'environment-dependent and self-directed learning behavioral style', 'positive and cooperative learning behavioral style', 'environment-independent and self-directed learning behavioral style', and the LBS sequence of ordinary students is the 'passive learning behavioral style', 'positive and cooperative learning behavioral style', 'environment-dependent and self-directed learning behavioral style', 'environment-independent and self-directed learning behavioral style'. Simultaneously, there are some individual difference in the learning behavioral style by gender, grade, and the time of using computer between the gifted students and the ordinary students.

이 연구의 목적은 영재학생의 학습행동양식에 적합한 e-러닝 교수 학습 환경을 설계하는 데 기초자료를 제공하기 위해, 영재학생과 일반학생 중 e-러닝 경험이 있는 학생의 e-러닝 학습행동양식의 차이를 파악하는데 있다. 이 연구에서는 e-러닝 학습행동양식 검사 도구를 이용하여 영재학생과 일반학생 간의 학습행동양식, 성별, 학년별, 그리고 하루 인터넷 사용시간에 따른 e-러닝 학습행동양식을 검사하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반학생과 영재학생의 e-러닝 학습행동양식에 차이가 있다. 영재학생은 일반학생과 비교하여 환경의존적 자기주도학습행동형(EDSLBS)의 비율은 높았으며, 독자적 자율 학습행동형(EISLBS)의 비율은 낮았다. 이를 통해 영재학생들을 위한 e-러닝 환경을 설계할 때에는 학생들이 필요한 부분만 선택하여 학습할 수 있도록 하며, 동시에 교수자와 항상 상호작용을 할 수 있도록 인터페이스를 제공하여 자기주도적으로 학습할 수 있도록 하는 것이 필요함을 알 수 있었다. 둘째, 성별, 학년별, 하루 인터넷 사용시간에 따른 일반학생과 영재학생의 e-러닝 학습행동양식에 차이가 있었다. 이를 통해 영재교육 기관에서 e-러닝 교육을 할 때에는 일반적인 학생들을 대상으로 할 때와는 달리 영재학생들의 특성을 파악한 후 각 영재학생의 특성에 따른 개별적 학습 환경을 조성하여 영재학생들을 교육하는 것이 필요함을 알 수 있었다. 셋째, 영재학생과 일반학생 모두 소극적 학습행동형(PLBS)이 가장 많았으며, 그 비율에서도 큰 차이를 보이지 않았다. 이를 통해 e-러닝 환경을 설계할 때 특히 소극적 학습행동형 학생을 가장 많이 고려해야 함을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김미영 외 (2006). 대학생의 e-러닝 학습양식과 성격유형에 관한 연구. 대한공업교육학회지, 31(2), 332-349.
  2. 김은정 (1999). 학습양식의 유형 및 구성요소와 교육과정과의 관계에 대한 연구. 연세대학교 박사학위논문
  3. 배수진 (2001). e-learning. 정보통신산업동향, 2, 167-179.
  4. 윤여홍 (2003) 영재의 지적, 정의적 특성. 영재 교육학 원론. 교육과학사.
  5. 이인숙(2002). e- 러닝 사이버 공간의 새로운 패러다임. 문음사.
  6. 조은순 (2002). 최상의 학습 성과를 위한 e-러닝의 활용. 한국능률협회.
  7. 차윤영 (2008). e-러닝에서의 학습행통양식에 대한 조사연구. 충남대학교 석사학위논문.
  8. 한태인, 김동식 (2003). e-learning 산업의 현황과 우리의 대응. 정보 통신 정책 ISSUE, 14(6).
  9. Berry, J. (2000). Traditional training fades in favor of e-Learning: Internet Economy Demands a more flexible training Approach. The 2000/2001 ASTD Distance learning yearbook, NY: McGraw-Hill.
  10. Choi, W., Ahn, K. & Rho, T. (2007). Development of the Measuring Tool of Learning Behavioral Styles in an e-learning Environment in Korea. Proceedings of the 69th Annual Conference of 2007 ITEA, in San Antonio.
  11. Dunn, R. S., Dunn, K. J. & Price, G. (1979). Learning Style Inventory. KS: Price Systems.
  12. Grasha, A. F. & Reichman, S. W. (1974). A rational Approach to Developing and Assessing the Construct Validity of A Student Learning Style Scales Instrument. The Journal of Psychology, 87, 213-223. https://doi.org/10.1080/00223980.1974.9915693
  13. Gregorc, A. F. (1979). Learning-teaching style: Potent forces behind them. Educational Leadership, 36(4), 19.
  14. Kagan, J. & Havreven, K. K. (1978). The family. New York: Norton Company.
  15. Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. New Jersey: Prentice Hall.
  16. Riding, R. J. & Cheema, I. (1991). Cognitive styles: An Overview and Integration. Education Psychology, 11(3), 193-215. https://doi.org/10.1080/0144341910110301
  17. Ritchie, D. & Hoffman, B. (1996). Using lnstructional Design Principles to Amplify Learning on the World Wide Web. Technology and Teacher Educational Annual.
  18. Rosenberg, M. J. (2001). e-Learning: Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age. London: McGraw-Hill.
  19. Schmeck, R. R. (1988). Learning Strategies and Learning Styles. New York: Plenum Press.
  20. Simms, R. R. et al. (1995). The lmportance of Learning Styles. Greenwood Press.
  21. Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate E-Learning: Exploring a new frontier. San Francisco: WR Hambrecht+Co.
  22. Walter, S. B. (1999). e-learning: A Catalyst for Competition in Higher Education, IMP.
  23. Weinstein, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. The hand book of research on teaching. NY: Macmillan Publishing Company.