Prediction of the Occurring Time of Stall for a Booster Fan in a Power Plant Combusting Low Quality Coal through Draft Loss

저품위탄 연소시 탈황용 승압송풍기 실속시점 예측

  • Received : 2012.11.15
  • Published : 2012.12.01

Abstract

This study presents how low quality coal combustion affects the desulfurizer draft system by correlating of draft loss in a coal-fired thermal power plant and predicts the stall occurrence time of a booster fan. In case of low quality coal, a lot of coal is needed to generate equivalent output power, thereby the rating of increasing draft loss was faster than designed amount of coal. We surely confirmed that draft loss affects the specific energy of a booster fan strongly. On this basis, it is possible to predict the occurring time of stall for a booster fan from current operation specific energy to stall limit specific energy. This study suggests increasing speed of draft loss in each caloric value and the impact of specific energy at a booster fan, it expects to help safe operating in a thermal power plant.

석탄화력발전소에서 저품위탄 연소시 통풍저항 변화로 인해 승압송풍기의 운전점에 영향을 주는 것을 분석하여 현재운전점 대비 실속시점을 예측하였다. 연료의 발열량이 낮을수록 통풍저항 증가 속도가 빨라지며, 통풍저항과 승압송풍기의 운전점과는 강한 상관관계가 있음을 확인하였다. 발열량이 낮을수록 통풍저항이 빨리 상승하며 이는 곧 승압송풍기의 운전점이 설계탄 대비해서 실속 한계운전점에 빨리 도달하게 된다. 이를 근거로 현재운전점 대비 한계운전점까지의 운전여유분과 발열량별 통풍저항 증가 속도를 계산하여 실속시점을 예측할 수 있어 송풍기 실속으로 인한 발전출력의 감소나 운전정지에 대비한 정비계획 수립 등 안정운전에 많은 도움이 될 것으로 예상한다.

Keywords