DOI QR코드

DOI QR Code

Continuity of BLS Training Effects in Nursing Students

간호대학생의 기본심폐소생술에 대한 교육효과의 지속성

  • Received : 2011.11.28
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to evaluate the effects of BLS training in nursing students and their retention period. Methods: The participants were 48 nursing students enrolled in M University in Mokpo. Data were collected from September, 2009 through September 2010. Nursing students were tested for their knowledge, attitude, confidence before, immediately after, 4 weeks after, 8 weeks after, 6 months after, and 1 year after BLS training. In addition, their knowledge and skill of cardiopulmonary resuscitation were tested 5 times. Data were analyzed using the SPSS/PC 12.0 statistical program Results: Knowledge, attitude and confidence were significantly increased immediately after compared to before BLS training. Knowledge and confidence 6 months after, and attitude, performance ability and technical precision for ventilation and compression 4 weeks after BLS training were significantly decreased compared to immediately after. Conclusion: Overall retention of BLS training effects among nursing students, without reinforcement, decreases significantly after six months following initial training. BLS training in nursing students should be repeated every six months, especially performance training of BLS should be repeated every 4 weeks. In addition, to maintain the knowledge and skills of BLS, appropriate renewal time of certification and improvement of training programs are necessary.

Keywords

References

  1. 강경희 (1998). 현장응급처치자를 위한 기본인명구조술 교육의 효과에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 서울.
  2. 권말숙 (2010). 미국심장협회 기본심폐소생술 교육이 간호대학생의 지식과 술기에 미치는 효과와 지속효과. 한국간호교육학회지, 16(2), 222-228.
  3. 김수홍, 김상희, 심정신 (2007). 간호 대학생의 심폐소생술 교육 효과 및 교육효과 지속에 대한 연구. 대한응급의학회지, 18(6), 496-502.
  4. 김혜숙, 김미선, 박미화 (2009). 간호대학생의 심폐소생술에 대한 지식, 태도, 수행능력에 관한 연구. 기본간호학회지, 16(4), 430-437.
  5. 대한심폐소생협회 (2011) 공용심폐소생술 가이드라인의 개발 및 배포. 서울: 사단법인 대한심폐소생협회.
  6. 박상섭, 박대성 (2009). 일부 대학생 심폐소생술교육에서 노래, 동영상 자가 학습과 동영상 자가합습(VSI) 간의 교육효과 비교. 한국학교보건학회지, 10(2), 1-13.
  7. 박요섭, 김영민, 이원재, 김한준, 김용범, 정원중, 김석환, 김윤희 (2006). 임상실습과정 의과대학생의 기본심폐소생술 수행능력의 시간경과에 따른 변화와 강의식 재교육이 그에 미치는 영향. 대한응급의학회지, 17(1), 45-50.
  8. 박정미 (2006). 자기주도적 학습이 심폐소생술 수행능력 및 유지에 미치는 효과. 경북대학교 대학원 박사학위논문. 대구.
  9. 박정숙, 전현례 (2010). 표준 기본심폐소생술 교육용 비디오를 이용한 실습교육이 간호사의 심폐소생술에 대한 지식, 태도 및 수행능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 16(2), 301-311.
  10. 박종우, 성창민, 조영순, 최영환, 박인철, 김승호 (2006). 의대생 대상의 심폐소생술 재교육 효과와 지속성. 대한응급의학회지, 17(1), 8-13.
  11. 박찬우, 옥택근, 조준휘, 천승환, 이승용, 김성은, 최기훈, 배지 훈, 서정열, 안희철, 안무업, 조병렬, 김용훈 (2005). 병원내 간호 인력을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육 효과에 대한 연구. 대한응급의학회지, 16(4), 474-480.
  12. 백미례 (2000). 최초반응자를 대상으로 한 심폐소생술 교육 결과의 분석. 한국응급구조학회 논문집, 4(4), 83-93.
  13. 백미례, 이인수 (2001). 경찰공무원을 대상으로 한 심폐소생술 교육효과 지속에 관한 연구. 한국응급구조학회 논문집, 5(5), 63-71.
  14. 안재윤, 서강석, 박정배, 정제명, 류현욱, 강성원, 최규일, 김윤정 (2009). 임상 전 의학전문대학원생을 대상으로 한 기본심폐소생술 교육 후 지식 및 술기 수행능력의 6개월 전후비교. 대한응급의학회지, 20(5), 496-504.
  15. 오수일, 한상숙 (2008). 심폐소생술 재교육이 간호사의 지식과 기술에 미치는 지속효과. 대한간호학회지, 38(3), 383-392.
  16. 이정은, 고봉연, 이인모, 최근명, 박신일, 안홍기 (2003). 대학생의 기본 심폐소생술 교육 평가; 간호과와 비간호과를 대상으로. 한국응급구조학회지, 7, 43-54.
  17. 최용철, 이창섭, 왕순주 (2004). 소방 2급 응급구조사의 성인 심폐소생술에 대한 숙련도 분석. 한국화재소방학회지, 18(1), 13-17.
  18. 최향옥 (2006). 심폐소생술에 대한 간호사의 지식 및 수행능력에 관한 연구. 연세대학교대학원 석사학위논문. 서울.
  19. Abella, B. S., Edelson, D. P., Kim, S., Retzer, E., Myklebust, H., Barry, A. M., O'Hearn, N., Hoek, T. L. V., & Backer, L. B. (2007). CPR quality improvement during in-hospital cardiac arrest using a real-time audiovisual feedback system. Resuscitation, 73, 54-61. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2006.10.027
  20. Berden, H. J, Willems, F. F., Hendricck, J. M., Pijls, N. H., & Knape, J. T. (1993). How frequency should basic cardiopulmonary resuscitation training be repeated to maintain adequate skill? the British Medical Journal, 306(12), 1576-1577. https://doi.org/10.1136/bmj.306.6892.1576
  21. Braslow, A., Brennan, R. T., Newman, M. M., Bircher, N. G., Batcheller, A. M., & Kaye, W. (1997). CPR training without an instructor: development and evaluation of a video self-instructional system for effective performance of cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation, 34, 207-220. https://doi.org/10.1016/S0300-9572(97)01096-4
  22. Holmberg, M., Holmberg, S. & Herlitz, J. (2000). Effect of by stander cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest patients in Sweden. Resuscitation, 47, 59-70. https://doi.org/10.1016/S0300-9572(00)00199-4
  23. Lynch, B., Einspruch, E. L., Nichol, G., Becker, L. B., Aufderheide, T. P., & Idris, A. (2005). Effectiveness of a 30-min CPR self-instruction program for lay responder: a controlled randomized study. Resuscitation, 67, 31-43. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2005.04.017
  24. Spooner, B. B., Fallaha, J. F., Kocierz, L., Smith, C. M., Smith, S. C. L., & Perkins, G. D. (2007). An evaluation of objective feedback in basic life support(BLS) training. Resuscitation, 73, 417-424. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2006.10.017
  25. Wlk, L., Myklebust, H., Anestad, B. H., & Steen, P. A. (2005). Twelvemonth retention of CPR skills with automatic correcting verbal feedback. Resuscitation, 66, 27-30. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2004.12.022

Cited by

  1. Effect of Simulation-based Advanced Cardiopulmonary Life Support Education for Nursing Students Hospitals vol.9, pp.3, 2015, https://doi.org/10.12811/kshsm.2015.9.3.127
  2. Effectiveness of Student Learning with a Simulation Program focusing on Cardiac Arrest in Knowledge, Self-confidence, Critical Thinking, and Clinical Performance Ability vol.28, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7475/kjan.2016.28.4.447
  3. The Effects of Video Programs of Cardiopulmonary Cerebral Resuscitation Education vol.17, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7586/jkbns.2015.17.1.19
  4. Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Education on the knowledge, attitude and self-efficacy of elementary and middle school teachers vol.29, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2015.29.1.18
  5. The Effects and Continuum of CPR Education Program on CPR Knowledge, Attitude and Performance in Seafarers vol.28, pp.5, 2016, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2016.28.5.1301
  6. Effects of Basic Life Support Education Program in Middle School Students' Basic Cardiac Life Support Knowledge, Attitude and Performance vol.14, pp.10, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.10.4927
  7. Effects of cardiopulmonary resuscitation reeducation on persistence of knowledge, performance and self-efficacy of nursing students vol.19, pp.1, 2015, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2015.19.1.051
  8. Knowledge and performance of cardiopulmonary resuscitation (CPR) in dental hygiene students vol.16, pp.4, 2016, https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.04.601
  9. Memory retention of education regarding endotracheal and laryngeal tube intubation -A manikin study- vol.20, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2016.20.3.085
  10. Continuous effect of advanced cardiovascular life support simulation education according to Felder-Silverman learning style vol.20, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2016.20.3.021
  11. Knowledge, Attitude and Self-efficacy of CPR among Health-related and Non Health-related Majors University Students vol.30, pp.3, 2018, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2018.06.30.3.861
  12. 임상입문 특별실습교육프로그램의 운영 및 효과 vol.6, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.3.085
  13. 중년여성을 위한 심폐소생술 교육프로그램 효과 vol.17, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.6.121
  14. 치위생과 학생의 심폐소생술에 대한 지식, 태도와 재교육에 관한 인식 vol.17, pp.1, 2017, https://doi.org/10.13065/jksdh.2017.17.01.1
  15. 간호학생의 기본 심폐소생술에 대한 태도, 지식, 능숙도에 미치는 교육의 지속효과 vol.23, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.4.441
  16. 간호대학생의 심정지 시뮬레이션 실습 경험 vol.4, pp.1, 2018, https://doi.org/10.17703/jcct.2018.4.1.119
  17. Knowledge, Attitude, Self-Confidence and Performance Ability on Cardiopulmonary resuscitation of Seafarers vol.31, pp.6, 2012, https://doi.org/10.13000/jfmse.2019.12.31.6.1552
  18. Effects of a Simulation-Based CPR Training Program on Knowledge, Performance, and Stress in Clinical Nurses vol.51, pp.5, 2012, https://doi.org/10.3928/00220124-20200415-07
  19. 선박 내 자동심장충격기 설치 및 관리와 활용개선에 관한 연구 vol.26, pp.7, 2012, https://doi.org/10.7837/kosomes.2020.26.7.820
  20. Effects of the non-contact cardiopulmonary resuscitation training using smart technology vol.20, pp.8, 2021, https://doi.org/10.1093/eurjcn/zvaa030
  21. Psychometric properties of a clinical reasoning assessment rubric for nursing education vol.20, pp.1, 2012, https://doi.org/10.1186/s12912-021-00695-z