A study for Build the Concept Image about Natural Logarithm under GeoGebra Environment

GeoGebra 환경에서 정적분을 이용한 자연로그의 개념이미지 형성 학습 개선방안

  • Lee, Jeong-Gon (Division of Mathematics and Infomational Statistics, Wonkwang University)
  • 이정곤 (원광대학교 수학정보통계학부)
  • Received : 2011.10.13
  • Accepted : 2012.02.03
  • Published : 2012.02.28

Abstract

The purpose of this study is to find the way to build the concept image about natural logarithm and the method is using definite integral in calculus under GeoGebra environment. When the students approach to natural logarithm, need to use dynamic program about the definite integral in calculus. Visible reasoning process through using dynamic program(GeoGebra) is the most important part that make the concept image to students. Also, for understand mathematical concept to students, using GeoGebra environment in dynamic program is not only useful but helpful method of teaching and studying. In this article, about graph of natural logarithm using the definite integral, to explore process of understand and to find special feature under GeoGebra environment. And it was obtained from a survey of undergraduate students of mathmatics. Also, relate to this process, examine an aspect of students, how understand about connection between natural logarithm and the definite integral, definition of natural logarithm and mathematical link of e. As a result, we found that undergraduate students of mathmatics can understand clearly more about the graph of natural logarithm using the definite integral when using GeoGebra environment. Futhermore, in process of handling the dynamic program that provide opportunity that to observe and analysis about process for problem solving and real concept of mathematics.

정적분을 이용한 자연로그 학습은 구체적인 개념이미지 형성이 어려운 부분이 존재하기에 역동적인 프로그램을 이용하여 시각적 추론의 과정을 거치는 접근방법이 개념이미지를 형성하는데 중요한 역할을 한다. 즉, 역동적인 프로그램 환경에서 학습하는 것은 학생들에게 수학적 개념을 구체적으로 인식하게 하는 유용한 교수 학습 방법이 될 것이다. 이에 본 연구는 전공학부 학생들이 역동적 프로그램이며 시각적 도구인 GeoGebra 환경에서 정적분을 이용한 자연로그 그래프를 이해하는 과정을 탐구하고 분석하여 그 특징을 알아보았다. 그 결과, GeoGebra 프로그램 환경을 바탕으로 학습하는 것은 학생들 스스로 오류를 수정하고 조작하는 활동을 행할 수 있어서 주어진 문제에 대한 해결과정을 직접 관찰 분석할 수 있다는 장점이 있다는 것을 알게 되었다. 또한, 역동적인 프로그램인 GeoGebra를 이용하는 것은 정적분을 이용한 자연로그 그래프를 보다 구체적으로 인식 이해 할 수 있고 개념이미지를 효과적으로 형성할 수 있다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 역동적인 프로그램 환경을 활용하는 것은 단순한 암기 주입식 교육환경에서 경험할 수 없었던 실체적인 수학개념에 대하여 접근할 수 있는 기회를 제공한다는 교육적 시사점을 제시하였다.

Acknowledgement

Supported by : 원광대학교

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