친환경 제품에 대한 태도와 구매행동에 영향을 미치는 요인

Factors Influencing Consumer's Attitude and Buying Behavior on the Green Products

  • 투고 : 2012.10.12
  • 심사 : 2012.11.16
  • 발행 : 2012.12.30

초록

본 연구는 우리나라 소비자의 친환경 제품에 대한 태도와 구매행동에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 수행되었다. 연구 모델은 가치-태도-행동(V-A-B) 모델에 기초하여 가치와 개성 변수가 친환경 제품에 대한 태도에 영향을 미치며 친환경제품에 대한 태도는 친환경 제품의 구매행동에 영향을 미치는 형태로 구성하였다. 모델에서 가치 변수는 이타주의와 집단주의, 개성 변수로는 우월감과 포용력을 선택하였다. 514개 설문의 분석 결과 이타주의, 집단주의, 포용력은 친환경 제품에 대한 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 우월감은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 친환경 제품에 대한 태도가 긍정적일수록 친환경 제품을 구매하고 있는 것으로 분석되었다. 소비자가 친환경 제품을 구입할 때 우려하는 요소로는 높은 가격과 친환경 제품의 이익에 대한 불신이 가장 크게 조사되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 그린 마케팅은 친환경 제품의 사회적 가치를 알리고 친환경 제품의 소비자 이익을 신뢰할 수 있는 방법으로 제시하는 것이 중요하다는 것을 강조한다.

This study was carried out to analyze factors influencing Korean consumers' attitude and buying behavior on the green products. The research model was constructed that values and personality variables affect on attitudes and the attitudes affect on buying behavior. Variables in the model were selected altruism and collectivism values, dominance and tolerance as personality. The results show that altruism, collectivism and tolerance have significant positive influence on the attitudes, but dominance has not. Attitudes on the green products connect to buying them positively. When consumers buy green products, a high price factor and distrust about the benefits of green products were investigated the largest concerns. We emphasize it is important based on the results of this study that green marketing should focus on social values, find consumer benefits and use trusty ways to communicate with consumers. Also, we need leadership and self-respect based on altruism and collectivism for the sustain ability of our society.

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