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An Experimental Study on Development Connection System of Concrete Barrier in Modular Bridges

조립식교량의 콘크리트 방호울타리 연결시스템 개발을 위한 실험적 연구

  • 정호성 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 이상승 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 최진웅 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 김태완 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 박선규 (성균관대학교 건설환경시스템공학과)
  • Received : 2011.11.16
  • Accepted : 2012.02.13
  • Published : 2012.03.30

Abstract

Recently, in field of bridge construction, modular technology has been studied to reduce construction period. However, main stream of the study is limited to the pier, girder and deck of bridge, which are huge or main members. Studies on incidental facilities like concrete barrier is out of sight. Thus, in this study, connection system of concrete barrier was developed to apply to modular bridges and static experiment was performed in order to verify structural capability of proposed system. Variables of experiment are composed of bolt direction such as vertical and horizontal. The experimentation due to the designed variables was conducted by comparison with a standard concrete barrier, which is a traditional barrier. As a result, vertical joint way of the bolt showed nearly identical structural performance and healthy to standard specimen's. it can be applied to modular bridges.

최근 교량의 건설에서는 공사기간의 단축 등을 위해 조립식 형태의 교량 시공이 연구되고 있다. 하지만 이는 대부분이 주 구조물인 교각, 거더와 바닥판 등에 국한되어 있고, 조립식 교량에 적합한 방호울타리와 같은 부대시설에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 조립식 교량 적용을 위한 콘크리트 방호울타리 연결 시스템을 제안하고, 제안된 시스템의 구조적 성능을 검증하기 위하여 정적 실험을 수행 하였다. 변수는 볼트의 수직 수평 접합방식으로 기준실험체와의 비교를 통해 조립식 교량에 적합한 콘크리트 방호 울타리 연결시스템을 제안하고자 하였다. 그 결과, 볼트의 수직접합이 구조적 성능 및 건전성이 일체형의 기준실험체와 거의 동일하다는 것을 알 수 있었고, 조립식교량 적용을 위한 연결시스템으로 적당하다고 판단된다.

Keywords

References

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