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Analysis of Alteration for Water Level and Velocity in Tidal Artificial Lake Installed Water Gate and Adoption of Proper Channel Width

적정 수로 폭의 선정과 수문이 설치된 인공 해수호수의 수위 및 유속의 변화 분석

  • 장창환 (특허청 건설기술심사과) ;
  • 김효섭 (국민대학교 건설시스템공학부) ;
  • 장석환 (대진대학교 건설시스템공학과) ;
  • 임남재 (동해기술종합공사)
  • Received : 2012.04.22
  • Accepted : 2012.05.30
  • Published : 2012.05.31

Abstract

Tidal artificial lake capable of inflow and outflow of seawater is planned for waterfront and eco-friendly space at Songdo, Incheon, Korea. This study for hydrodynamic behaviors of tidal artificial lake was carried out and predicted about water level and velocity within the lake corresponding to width of channel or waterway using by 1 dimensional numerical model(CEA) and 2 dimensional numerical model(FLOW2DH). As a result, the proper width, 100.0m of the channel between the lake and the open sea was calculated reasonable conclusions such as tidal phase lag and maximum velocity from CEA. Also, water level and velocity of each point within the lake was predicted and compared to the measured data from FLOW2DH. FLOW2DH was added to the gate control case for maintenance and administration purpose of the lake and obtained the results that the velocity was decreased by approximately 20% at flood and 50% at ebb than the case without gate control.

조석의 영향에 의해 해수의 유 출입이 용이한 해수호수를 친수 친환경으로 조성하는 계획이 인천 송도에서 수행되었다. 본 연구는 조석의 영향을 받는 해수호수의 수리동역학적 거동을 분석하기 위해서 1차원 수치모형인 CEA모형과 2차원 수치모형인 FLOW2DH를 이용하여 수로의 폭에 따라서 변화하는 해수호수 내의 수위 및 유속을 계산하였다. 연구 결과, CEA모형을 이용하여 수로의 적정 폭은 100.0m로 선정되었고, 외해 조위와 인공호수 수위의 지체시간과 수로 내 최대 유속이 계산하였다. 이 결과를 FLOW2DH와 연동하여 해수호수 내의 수위 및 유속을 각각 선정된 관측점에 대하여 비교 분석하였다. 또한, 인공호수의 유지관리 측면에서 수문이 설치된 경우에 대하여 수치모형 실험을 추가하여 수문이 설치되지 않은 경우보다 유속이 창조 시 약 20%, 낙조 시 약 50% 감소하는 효과를 얻었다.

Keywords

References

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