Perceptional Difference of Logistics Service Contract between Shipper and Logistics Service Provider

화주기업과 물류기업의 물류계약 인식차이에 관한 연구

  • Kim, Jin-Su (Unico Logistics Co., LTD.) ;
  • Song, Sang-Hwa (Graduate School of Logistics in Northeast Asia, University of Incheon)
  • 김진수 (유니코로지스틱스(주)) ;
  • 송상화 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2012.08.09
  • Accepted : 2012.09.11
  • Published : 2012.09.27

Abstract

Global competition has resulted in companies' expectations to heighten competitiveness and enhance customer service through ownership companies' reduced investment on logistics costs, in turn focusing on the development of core competence, in addition to logistics companies' increased tendencies to satisfy customers' needs and requirements through logistics outsourcing. However, a partial perspective of the logistics contract exists due to its flexible characteristic in order to act accordingly in times of sudden changes and uncertainty. Therefore, this study is designed to test through a survey the standard of desired format of logistics contract in comparison to the currently existing format based on the results of researcher's previous study on the specific clauses in the logistics contract and its effect on the logistics outcome. A hypothesis has been designed to test the differences of perspective between two test groups, and a t-test &IPA (Importance-Performance Analysis) was performed. As a result, firstly, there was a significant difference of perspective between the ownership companies and logistics companies when dealing with the logistics contract; secondly, a significant difference of perspective was also expressed between the two groups on how to guide and re-direct the present standard of logistics contract. In addition, the two groups also showed a difference of expectations between the current and future service standard. Therefore, this study is designed to specify the difference of perspective and expectations between the ownership companies and the logistics companies in order to provide a gateway for the two groups in order to further develop and enhance the field of logistics.

글로벌 경쟁에서 화주기업은 자사의 물류 관련 투자를 줄이고, 핵심역량 집중을 통하여 고객 서비스 향상은 물론 자사 경쟁력을 높이기 수 있는 기대를 하게 되고, 물류기업은 화주기업의 만족과 성과 향상을 위하여 차별화된 물류 서비스 제공을 하기 위해 물류아웃소싱을 하여 물류서비스를 개선하려는 기업들이 점점 증가하고 있다. 하지만 거래의 불확실과 변화를 대비하기 위한 물류계약에 대한 불공평한 인식이 존재하고 있다. 따라서 본 연구는 연구자의 선행연구에서 도출된 물류성과에 영향을 미치는 물류계약 조항에 대해 물류기업과 화주기업을 대상으로 동일한 설문을 구성하여 현재 물류계약서에 반영되고 있는 수준과 향후 반영되어지길 원하는 수준을 조사하였다. 두 개의 집단의 차이를 확인하기 위해 가설을 세우고, t-test와 IPA (Importance-Performance Analysis)를 실시하였으며, 연구결과 첫째, 현재수준의 물류계약서에 대하여 물류기업과 화주기업 간에는 인식의 차이가 확연하게 나타났으며, 둘째, 향후 물류계약서 요구수준 역시 물류 기업과 화주기업 간의 인식차이가 있음이 밝혀졌다. 그리고 물류기업의 현재수준과 요구수준 및 화주기업의 현재수준과 요구수준에 있어서도 차이를 보였으며, 본 연구의 결과는 물류기업과 화주기업의 물류계약서 조항의 인식에 대한 차이를 명확하게 제시하고 당사자 간 물류성과 향상을 위한 유용한 정보가 될 것이라고 사료된다.

Keywords