DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship between Reading Library-Related Picture Books to Elementary School Students and Their Library Use

독서와 도서관 관련 그림책 읽어주기 활동이 초등학생의 도서관 이용에 미치는 영향에 관한 연구

  • 한수연 (수원 서호초등학교) ;
  • 조현양 (경기대학교 인문대학 문헌정보학과)
  • Received : 2012.11.23
  • Accepted : 2012.12.10
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate if there is a relationship between reading to schoolchildren picture books on a library and its effects on their library use. 14 library-related picture books and 64 students in third grade of an elementary school in Suwon were selected for reading activities for 7 weeks to students with once a week program. The survey was conducted to those students to observe the changes in students' recognition on a library and a librarian before and after reading activities. As a result, it appears to be some improvements on reading attitude, understanding and awareness of function and using ways of school libraries, and the role of a school librarian. However, no changes have been made on the recognition of reading activities and a librarian. Based on these results, the study suggest that reading picture books to children could be continuous and highly effective methods to library education system.

이 연구의 목적은 독서와 도서관 관련 그림책 읽어주기 활동이 초등학생의 도서관 이용에 어떠한 영향을 미칠 수 있는가를 파악하는 데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 수원시 소재의 1개 초등학교, 3학년 64명의 학생에게 도서관 관련 그림책 14권을 총 7차시에 걸쳐 읽어주었다. 그림책 읽어주기 전과 후의 독서인식과 태도, 학교도서관 기능과 이용방법, 사서 업무와 사서에 대한 인식을 설문 조사하고 결과를 비교 분석하였다. 연구 결과, 독서 태도, 학교도서관 기능과 이용방법에 대한 인식과 이해, 사서 업무에 대한 이해는 향상된 것으로 나타났으나 독서에 대한 인식과 사서에 대한 인식에는 변화가 없는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김경숙. 2008. 그림책 읽어주기 활동을 통한 독서지도 효과 연구. 석사학위논문. 진주교육대학교 교육대학원, 초등국어교육 전공.
  2. 김명화. 2010. 이해 중심 유아 그림책 읽기 프로그램 개발 및 효과. 박사학위논문. 전남대학교 일반대학원, 유아교육학과.
  3. 김신연, 최재선. 2001. 아동문학의 이해와 활동. 서울: 민속원.
  4. 김영훈. 2007. 학교도서관 운영인력에 대한 학생들의 인식도 연구. 석사학위 논문. 계명대학교 교육대학원, 사서교육전공.
  5. 김이산. 2009. 똑 똑 똑 그림책. 서울: 현암사.
  6. 마쓰이 다다시. 2003. 어린이와 그림책. 이상금 엮음. 서울: 샘터.
  7. 오복환. 2005. 그림책 읽어주기 활동에서 교사의 질문 유․무가 유아의 이야기 꾸미기 능력에 미치는 영향. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원, 유아교육전공.
  8. 윤혜경. 2007. 그림책 읽어주기 활동이 읽기 동기 형성에 미치는 영향. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원, 초등국어교육전공.
  9. 이경우, 장영희, 이차숙, 노영희, 현은자. 1997. 유아에게 적절한 그림책. 서울: 양서원.
  10. 이보라. 2008. 학교도서관 활용수업에 대한 교사와 학생의 인식 연구: 경기지역 초등학교도서관을 중심으로. 석사학위논문. 경기대학교 교육대학원, 사서교육전공.
  11. 이상금. 2004. 그림책을 보고 크는 아이들. 파주: 사계절.
  12. 이상금. 2006. 어린이 그림책의 세계. 서울: 한림출판사.
  13. 정분이. 2006. 책읽어주기를 통한 독서지도 사례 연구. 석사학위논문. 부산대학교 교육대학원, 사서교육전공.
  14. 최혜정, 현은자. 2009. 그림책에 나타난 도서관 관련 내용분석. 열린유아교육연구, 14(4): 51-71.
  15. 한국독서학회. 2003. 21세기 사회와 독서지도. 서울: 박이정.
  16. 한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용. 서울: 한국도서관협회.
  17. 한지효. 2006. 교사의 그림책 읽어주기 활동이 초등학교 아동의 독서 태도와 독해력에 미치는 영향. 석사학위논문. 가톨릭대학교 교육대학원, 독서교육전공.
  18. Forte, F. 1995. Reding Aioud to Fourth Grade Student. M.A. Project. Kean College of New Jersey. ERIC Document Reproduction Service No. ED379 640.
  19. Jalongo, M. R. 1998. Young children and picture books : literature from infancy to six. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children.
  20. Kari, A. H. 1999. The Effects of Reading Alound In Motivating and Enhancing Student's Desire to REad Independently. Master's These. ERIC Document Reproduction Service No. ED427 308.

Cited by

  1. 그림책과 이야기 구조도식을 활용한 학교도서관 프로그램의 효과 - 초등학교 1학년 아동의 문해능력과 도서 대출 빈도의 변화 및 프로그램 만족도 분석 - vol.44, pp.4, 2012, https://doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.177