DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of the Library Tour Program on the Pre-librarians' Affective Domain

도서관 견학 프로그램이 예비사서의 정의적 영역에 미치는 영향

  • 정종기 (경성대학교 문과대학 문헌정보학과)
  • Received : 2012.11.06
  • Accepted : 2012.12.18
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the impact of the library tour program on pre-librarians' perception as librarians, and to present the educational meaning of library tour program for pre-librarians. For doing this, the 29 pre-librarians participated in library tour are surveyed before and after library tour program. The results revealed that the library tour program for pre-librarians is proved to have the educational effects that establish the per-librarians' attitudes toward positive librarian job performance. It's meaningful that this study presents the educational effects of library tour program to pre-librarians.

본 연구의 목적은 예비사서들이 도서관 견학프로그램을 통해 다양한 도서관의 사서업무들을 직접 보고 들어봄으로써 사서직무수행을 위한 예비사서의 정의적 태도에 어떠한 변화가 있는지를 밝혀내어 대학의 문헌정보학과, 도서관의 견학담당 사서, 그리고 예비사서들에게 도서관 견학이 갖는 교육적 의의를 제시하기 위함이다. 도서관 견학프로그램에 참여한 A 대학의 예비사서 29명을 대상으로 도서관 견학프로그램을 적용하기 사전과 사후 설문조사를 통해 분석한 결과, 도서관 견학이 예비사서들의 직무수행에 관한 정의적 영역에 미치는 영향이 있었다. 따라서 대학의 문헌정보학과뿐만 아니라 도서관 현장의 견학담당사서들에게 있어서도 도서관 견학프로그램이 예비사서들의 사서직무 역할 수행을 위한 태도에 영향을 미친다는 것으로 보아 도서관 견학이 예비사서들의 정의적 영역의 고취에 도움을 주어 교육적 효과가 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김기영. 2008. 전문직으로서의 사서직 논의를 위한 이론적 접근. 한국문헌정보학회지, 42(1): 313-333.
  2. 김병주. 1982. 대학도서관 이용교육에 관한 소고. 도서관학논집, 9: 33-61.
  3. 노동조. 2009. 사서의 핵심능력에 대한 대학도서관 사서의 인식에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(4): 237-250.
  4. 노영희. 2005. 문헌정보학 교육과정의 특성화된 프로그램 개발 및 활용에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 39(1): 59-80.
  5. 박온자. 1998. 원격 정보이용교육에 관한 연구: 대학도서관 웹페이지에 수록된 내용을 중심으로. 한국문헌정보학회 학술발표논집, 6: 5-33.
  6. 박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 31(2): 197-221.
  7. 엄영애. 2003. 문헌정보학의 코어 교과목 연구. 한국도서관.정보학회지, 34(3): 33-49.
  8. 이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 46-69.
  9. 정종기. 2012. 도서관 교육방법으로서 도서관 견학의 교육학적 토대에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 43(3): 303-304.
  10. 한복희. 1998. 학부제하의 문헌정보학과 교육과정 개발 연구. 한국문헌정보학회 학술발표논문집, 6: 5-24.
  11. Bandrura, A. 1977, "Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change." Psychological Review, 84: 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  12. Bandura, A. 1981. Self-referent thought: A development analysis of self-efficacy. In J. H. Flavell, & C. Ross(Eds.), Social Cognitive Development, 200-239. Cambridge University Press.
  13. Bandura, A. 1986. Social Foundation of Thought and Action; a Social Cognitive Theory. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New York.
  14. Barker, Robert L. 1995. The Social Work Dictionary(3rd Ed.). Washington, DC: NASW Press.
  15. Boff, C. 2000. "Transforming Library Orientation Tours." LOEXNews, 27(3): 5, 11.
  16. Buttlar, L. and Dumont, R. 1996. "Library and information science competencies revisited." Journal of Education for Library and Information Science, 37(1): 44-62. https://doi.org/10.2307/40324283
  17. Crocker, J., Luhtanen, R., Blaine, B., & Broadnax, S. 1994. "Collective self-esteem and psychological well-being among white, black, and asian college students." Personality and Social Psychology Bulletin, 20(5): 503-513. https://doi.org/10.1177/0146167294205007
  18. Giesecke, J. and McNeil, B. 1999. "Core competencies and the learning organization." Library Administration & Management, 13(3): 158-166.
  19. Griffiths, J. M. and King, D.W. 1985. New directions in library and information science education. Westport: Greenwood.
  20. Kirkendall, C. 1980. "Library user education: Current practices and trends." Library Trends, 29: 29-37.
  21. Koenig, M. ed. 1993. "Education requirements for a library-oriented career in information Management." Library Trends, 42(2): 227-229.
  22. Mahmood, K. 2002. "Competencies needed for future academic librarians in Pakistan." Education for Information, 20: 27-43. https://doi.org/10.3233/EFI-2002-20104
  23. Mensching, T. 1989. "Trends in bibliographic instruction in the 1980: A comparison of data from two surveys." Research Strategies, 7(1): 8.
  24. Oring, L. & Mach, M. 2002. "Tour Trends in Academic ARL Libraries." College and Research Libraries, 63(19): 13-23. https://doi.org/10.5860/crl.63.1.13
  25. Rehman, S. 2003. "Information studies curriculum based on competency definition." Journal of Education for Library and Information Science, 44(3/4): 276-295.
  26. Rosenberg, M. 1965. Society and the Adolescent Self-Image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  27. Sherer, M., Maddux, J. E. Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. 1982. "The Self-Effucacy Scale: Constration and Validation Psychological Reports," 51: 663-671.
  28. Shirato, L. and Badics, J. 1997. "Library instruction in the 1990s: A comparison with trends in two earlier LOEX surveys." Research Strategies, 15(4): 223-237. https://doi.org/10.1016/S0734-3310(97)90011-2
  29. Stoffle, J. Carla. 1973. "An Inventory of Library Orientation." RQ, 13(2): 129.

Cited by

  1. 기록관의 견학 프로그램 - 대통령기록관을 사례로 - vol.15, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14404/jksarm.2015.15.3.219