The Effect of Youth Activity by Aspects of Individual, Family, and School Life on Youths -Focusing on Mediated Effects of Self-Esteem -

청소년활동이 청소년의 개인, 가족, 학교측면 결과에 미치는 영향 - 자아존중감의 매개효과를 중심으로-

  • 김순규 (전북대학교 사회복지학과) ;
  • 최혜정 (전북대학교 사회복지학과) ;
  • 박신애 (전북대학교 사회복지학과)
  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.10.11
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study aims to explore the effect of youth activity on aspects of individual, family, and school life on youths. Also, this study verifies the consideration of self-esteem as a mediated variable in reporting the effectiveness of youth activities. For the purpose, this study collected data from 1,088 high school and junior high school students in Jeollabuk-do, and performed a final data analysis from 1,063 of those students. SPSS 19.0 and Amos 18.0 were used to analyze the data. As the result of study, youth activities have a positive significant effect on individual, familial, and school life for the youth involved. The results also show that youth activity experiences contribute to self-esteem completely in the youths' individual aspect, and to partially in both familial and school life as well. This study suggested direction in conjunction with the activation of youth activities by analyzing the effectiveness of youth activities from a variety of viewpoints such as individual, familial, and school life for the youths involved.

본 연구는 청소년활동이 청소년의 개인과 가족, 학교측면에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 더불어 자아존중감을 매개변수로 고려하여 청소년의 건강한 발달에 청소년활동이 미치는 영향을 검증하였다. 이를 위해 전라북도지역 중, 고등학교 청소년 1,088명의 자료를 수집하여 최종 1,063명의 자료를 SPSS 19.0과 Amos 18.0을 통해 분석하였다. 분석결과 청소년활동은 청소년의 개인과 가족, 학교차원에 정(+)적인 방향으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 청소년활동은 개인차원에서 자아존중감이 완전매개하는 것으로 나타났으며, 가족과 학교차원에서는 자아존중감이 부분매개하는 것으로 나타났다. 즉, 청소년활동이 청소년의 건강한 성장발달에 긍정적인 영향을 미치며, 이를 자아존중감이 매개한다는 것을 경험적으로 검증하였다. 결론에서는 분석결과를 기반으로 청소년 활동의 활성화 방안을 위한 실천적 정책적 대안을 제시하였다.

Keywords