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Analysis of Geometric Shape and Displacement in Coastal Structure

해안 구조물의 기하형상과 변위 해석

  • Received : 2012.10.10
  • Accepted : 2012.12.12
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study is aimed to assess the stability of cable bridge by determining the geometric shape of the suspension bridge among the domestic coastal structures in public use after their completion of construction and the displacement of the target suspension bridge after public use. For this purpose, this study calculated the length between pylon piers for each period, sag, sag ratio and the displacement of pylon. Compared to the management standards for each step across different pylon behaviors of the target suspension bridge, this study found that the target suspension bridge behaves stably within the maintenance standards. To identify the behaviors of a suspension bridge accurately, the priority is put on the determination of geometric shape. Therefore, it is required to determine the surveyed shape model on a regular basis across public use period and increased traffics, which is expected to contribute considerably to ensuring the stability of the suspension bridge in its maintenance.

본 연구는 국내에 시공이 완료되어 공용중인 해안 구조물 중 현수교를 대상으로 그 기하형상을 결정하고, 이를 이용하여 공용 이후의 대상 현수교의 변위를 결정함으로써, 케이블 교량의 안정성을 평가하는데 그 목적을 둔다. 이를 위해 공용 이후 시기별 주경간의 길이, sag, sag 비, 그리고 주탑의 변위를 산정하였다. 이는 대상 현수교 주탑의 거동에 따른 단계별 관리기준과 비교해 볼 때, 대상 현수교가 유지관리기준 범위 내에서 안정적으로 거동하고 있음을 알 수 있었다. 이상과 같이 현수교의 거동을 정확히 파악하기 위해서는 그 기하형상의 결정이 우선시된다. 따라서 공용기간 및 교통량의 증가에 따른 주기적인 실측형상모델의 결정이 필요하며, 이는 현수교 유지관리에 있어서 그 안정성 확보에 크게 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

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