참고문헌
- 강현주, 정현선. 2009. 학습만화 초등과학 학습만화 WHY? 시리즈와 살아남기 시리즈의 스토리텔링 방식과 독자 인식에 관한 연구. 독서연구, 21: 163-200.(Gang, Hyeon-ju., & Jeong, Hyeon-Seon. 2009. "The storytelling of educational cartoons and the readers' perceptions: Focusing on the WHY series and Survival series." Reading Studies, 21: 163-200.)
- 김승민. 1989. 학습만화의 교육적 기능에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 신문방송대학원.(Kim, Seung-Min. 1989. A Study on Educational Graphic Novel's Educational Function. M.A. thesis, Chung-Ang University.)
-
노은혁. 2006. 학습만화의 표현형식과 유용성 연구: <만화로 보는 그리스 로마 신화>를 중심으로. 석사학위논문, 세종대학교 영상대학원.(Noh, Eun-Hyeok. 2006. A Study on the Expression Style and Benefit of Educational Cartoon: Focusing on
. M.A. thesis, Sejong University.) - 라경례. 2007. 2007년 7월 19일 동대문구정보화도서관에서 연구자와의 인터뷰.(Ra, Gyeong-Rye. 2007. Personal Communication(Interview).)
- 백진환, 한윤옥. 2011. 학습만화독서지도 및 효과에 대한 실행연구. 한국비블리아학회지, 22(4): 213-229.(Paek, Jin-Hwan, & Han, Yoon-Ok. 2011. "An action research of reading instruction on edutainment comics and its effects." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(4): 213-229.)
- 이승남. 2005. 학습만화 정의. 한국만화 가이드북: 학습만화. 부천: 부천만화정보센터.(Lee, Seung-Nam. 2005. "The definition of educational graphic novels." Korean Comics Guidebook: Educational Graphic Novels. Bucheo: Bucheon Cartoon Information Center.)
- 이종문. 2012. 학습만화에 대한 초등학생과 학부모의 인식 분석 연구. 한국도서관.정보학회지, 43(2): 227-246.(Lee, Jong-Moon. 2012. "An analysis on the perception of students & parents to comics for learning in elementary schools." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(2): 227-246.)
- 이지현. 2003. 우리나라 초등학교 도서관의 도서선택에 관한 사례 연구. 독서문화연구, 3: 83-115.(Lee, Ji-Hyeon. 2003. "A case study on the select materials of the elementary school's library in our country." Reading Culture Research Institute Journal, 3: 83-115.)
- 임영례. 2009. 학습만화를 통한 독서교육에 대한 초등교사의 인식 연구. 석사학위논문, 전남대학교 교육대학원.(Im, Young-Rye. 2009. A Study on Elementary Teachers' Perception on Reading Education Using Educational Cartoons. M.A. thesis, Chonnam National University.)
- 임종업. 2005. 학습만화 애들에게 사줄 만합니까. 한겨레, 6월 30일.(Lim, Jong-Eop. 2005. "Are educational graphic noels worth buying to children?" Hankyoreh, June 30.)
- 조미아. 2009. 학교도서관 환경변화에 따른 학교도서관 운영 전문가의 역할에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(1): 493-516.(Cho, Mi-Ah. 2009. "A study on the roles of school library professionals followed by environment changes of school libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 493-516.)
- 최영임, 한복희. 2009. 학습만화를 활용한 효율적인 독서지도 방안. 한국문헌정보학회지, 43(1): 251-270.(Choi, Young-Im, & Hahn, Bock-Hee. 2009. "A study on the plans of efficient reading guidance through a studying cartoon." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(1): 251-270.)
- 표정훈. 2009. 학습만화 열풍의 명암. 출판문화, 46(4): 26-29.(Pyo, Jeong-Hun. 2009. "The bright and dark sides of educational graphic novels." Chulpan Munhwa, 46(4): 26-29.)
- 홍재철. 2005. 편집자와의 이야기. 한국만화 가이드북: 학습만화. 부천: 부천만화정보센터.(Hong, Jae-Cheol. 2005. "A conversation with the editor." Korean Comics Guidebook: Educational Graphic Novels. Bucheon: Bucheon Cartoon Information Center.)
- 황해연. 2006. 학습만화의 교육적 역할에 관한 연구: 초등학생을 위한 역사 학습 만화를 중심으로. 석사학위논문, 경희대학교 교육대학원.(Hwang, Hae-Yeon. 2006. A Study on the Educational Roles of Learning Comics. M.A. thesis, Kyung Hee University.)
- Harrell, M. C., & Bradley, M. A. 2009. Data Collection Methods: Semi-Structurd Interviews and Focus Groups. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
- Henn, M., Weinstein, M., & Foard, N. 2006. A Short Introduction to Social Research. London: Sage Publications.
- Krashen, S. D. 2004. The Power of Reading: Insights from the Research. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited.
- Livesey, C., & Lawson, T. 2005. AS Sociology for AQA. London: Hodder Education.
- Mason, J. 2004. "Semistructured Interview." In Lewis-Beck, M. S., Bryman, A., & Liao, T. F. The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
- Rosenblatt, L. M. 1978. The Reader, the Text, the Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. Carbondale: Southern Illinois University Press.
- Rosenblatt, L. M. 1986. "The aesthetic transaction." Journal of Aesthetic Education, 20(4):122-128. https://doi.org/10.2307/3332615
- Rosenblatt, L. M. 2005. Making Meaning with Texts: Selected Essays. Portsmouth, NH: Heinemann.