프로이덴탈과 ICM

Freudenthal and ICMI

  • 투고 : 2011.09.29
  • 심사 : 2011.11.04
  • 발행 : 2011.11.30

초록

프로이덴탈은 대수적 위상수학과 기하학에 중요한 업적을 남겼으며, 수학사와 수학교육에도 크게 이바지한 수학자다. 많은 업적 중 가장 인정받는 것은 1970년대, 세계적으로 유행하던 새수학으로부터 네덜란드의 수학을 보호한 것이다. 그가 남긴 가장 큰 유산은 ICMI의 회장으로 재임하면서 현실적 수학교육의 기초를 다졌으며, 또 세계 수학교육에 영향을 끼치는 ICME 개최로 그 위상을 높인 점이다. ICMI의 회장이었던 Bass가 프로이덴탈이 회장으로 재임하였던 기간을 프로이덴탈 시대라고 명명하였으며, 많은 수학교육학자들 역시 ICMI의 역사를 프로이덴탈 이전 시대와 프로이덴탈 후기시대로 나누는데 동의할 정도로 그가 ICMI에 끼친 영향력은 대단하다. 이 논문에서는 프로이덴탈의 생애를 돌아보고 그가 ICMI를 통하여 세계수학교육에 미친 영향을 살펴보고자 한다.

Hans Freudenthal made important contributions to algebraic topology and geometry. He also made significant contributions in history of mathematics and mathematics education. In the 1970s, his intervention prevented the Netherlands from the movement of "new math". He had a very important role as a founder of realistic mathematics education and became famous internationally by that. Because he raised the profile of ICMI strongly, Bass used the expression 'Freudenthal Era' for the period that Freudenthal was the president of ICMI. Now many mathematics educator agree to use the Freudenthal Era when they mention about the history of ICMI. In this paper, we present on the life of Freudenthal and his contributions for mathematics education, especially ICMI.

키워드

참고문헌

  1. 김성숙, Felix Klein 상과 Hans Freudenthal, 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육논문집 18(2) (2004), pp. 463-472.
  2. 김성숙 강미경, ICMI의 역사와 수학교육, 한국수학교육학회지 시리즈 A 수학교육 50(3) (2011), pp. 331-337.
  3. 류희찬, 프로이덴탈의 수학화 이론과 현실적 수학교육, 청람수학교육, 2002.
  4. 우정호 외 역, 프로이덴탈의 수학교육론, 경문사, 2008.
  5. 정영옥, Freudenthal의 수학화 학습-지도론 연구, 서울대학교박사학위논문, 1997.
  6. Bos, H. J. M., "In memoriam : Hans Freudenthal (1905-1990)," Historia Math. 19(1)(1992), pp. 106-108. https://doi.org/10.1016/0315-0860(92)90070-R
  7. Freudenthal Hans (http://www.fi.uu.nl/en/freudenthal.html)
  8. Furinghetti, F. & Giacardi, L., "People, Events and Documents of ICMI' s First Centry," Actes D' Historia de la Cienciai de latecnica, 3(2)(2010), pp. 11-50.
  9. Giacardi, L., Documents, Furinghetti, F Giacardi, L., The first century of the international Commission on Mathematical Instruction (1908-2008)(2009), The history of ICMI, http://www.icmihistory.unito.it/ .
  10. Hodgson, B. R., ICMI in the post-Freudental era: Moments in the history of mathematics education from an international perspective, Bjarnadóttir, Kristin; Furinghetti, Fulvia & Schubring, Gert(eds.), "Did where you stand", Proceedings of the Conference on On-going Research in the history of Mathematics education, Reykjavik: University of Iceland-School of Education(2009), pp. 79-96.
  11. ICMI Award (http://www.mathunion.org/icmi/other-activities/awards/past-recipients/)
  12. Lehto, O. Mathematics without Borders: A history of the International Mathematical Union, New York, Sprinjger Verlag, 1998.
  13. Mathematics Genealogy Project (http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=17394)
  14. O'Connor, J. J. & Robertson, Hans Freudenthal, (http:www-gap.dcs.st-and.ac.uk/-history/Mathematicians/Freudenthal.html), 2000
  15. Veldkamp F. D., "Hans Freudenthal : (1905-1990), Notices Amer.Math. Soc. 38(2)(1991), 113-114.