DOI QR코드

DOI QR Code

Hybrid & Fuel Cell Connection Power System for Ocean Structure

하이브리드 및 연료전지 연계형 해양구조물용 전력체계

  • Park, Do-Young (Division of Marine Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Oh, Jin-Seok (Division of Mechatronics Engineering, Korea Maritime University)
  • 박도영 (한국해양대학교 메카트로닉스공학과 대학원) ;
  • 오진석 (한국해양대학교 기관공학부)
  • Received : 2011.07.11
  • Accepted : 2011.09.30
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Ocean structure's power system is difficult to construct a stand-alone power system. Therefore, to manage effectively power system of ocean structure, it's important to construct power system which is connected fuel-cell with hybrid power system. This paper designs power system of fuel-cell for the sea based on hydrogen generation mechanism, calculation of using electric power, etc. Designed power system is analysed & simulated using LabVIEW program. And, this paper suggests design method of power system for ocean structure based on analysed & simulated results.

해양구조물 전력시스템은 독립형 전력체계를 구축하기 어렵다. 그러므로 해상용 전력시스템을 효과적으로 운영하기 위하여 연료전지 및 하이브리드 전력체계를 연동한 전력시스템을 구축하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 연료전지 기반의 해양구조물용 전력체계 설계에 필요한 수소 발생 메카니즘, 사용 전력량 계산과정 등을 기초로 해상용 연료전지 기반의 전력체계를 설계하고, 설계된 전력 시스템을 LabVIEW 프로그램을 활용하여 시뮬레이션 및 분석하였으며, 이를 기반으로 해양구조물용 전력시스템 설계 방안을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김홍건, 김유신, 양성모, 나석찬(2005), "고분자전해질형 연료전지의 성능해석 및 효율에 관한 연구", 한국생산제조시스템학회 논문집, 제 14권 제 4호, pp.75-80.
  2. 홍원표, 조재훈(2011), "고분자전해질 연료전지(PEMFC)와 PEMFC/SCB의 동적 Matlab/Simulink 모델링 및 독립운전특성에 관한 연구", 한국조명전기설비학회 논문지, 제 25권 제2호, pp.53-60. https://doi.org/10.5207/JIEIE.2011.25.2.053
  3. Jung, J.H.(2010), "Dynamic Model of PEM Fuel Cell Using Real-time Simulation Techniques", Journal of Power Electronics, 제 10권 제 6호, pp.234-238. https://doi.org/10.6113/JPE.2010.10.6.739
  4. Turner, M.W, Cleland, J.G., Baker, J(2009), "Salt Water Activated Power System (SWAPS) for Ocean Buoys and Related Platforms", Falmouth Scientific Inc. 21 January 2009.