DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Concealed Damage through Car-Ferry International Multimodal Transport between Korea and Japan

한일간 카-훼리 국제복합운송에 따른 부명손해(不明損害)에 관한 연구

  • Received : 2011.06.02
  • Accepted : 2011.08.15
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The recent increase in international car-ferry lines between Korea and Japan as well as China brings needs for proper transportations of special cargo, such as machinery and luxury yacht, etc. International multimodal transport, especially international car ferry through truck-sea-truck system enables to fulfill shippers' needs for "Door to Door Service", of such special goods. However, this international multimodal transport of bulk cargo will cause a possible claim for concealed damages during such transportation. For this reason, this study aims to examine the liability system of the multimodal transport operator as well as to investigate liability for concealed damages theoretically and finally to seek proper measures for them. Futhermore, this paper intends to verify the claims for concealed damages to further the international multimodal transport by car ferries between Korea and Japan.

급속한 세계화와 블록경제체제는 한 일간의 교역을 크게 확대시켜 취급품목도 경공업분야로부터 중공업분야까지 다양하게 증대되었다. 이러한 국제교역의 확대는 원활한 운송시스템을 필요하게 되었고, 특히 한 일간 기계류나 호화 요트와 같은 특수화물에 대한 운송수요로 카-훼리 국제복합운송체제가 발전하게 되었다. 카-훼리 국제복합운송은 "문전에서 문전까지"라는 하주의 욕구를 충족시켜 주지만 그로 인해 불명손해의 클레임을 야기시킨다. 본 논문의 목적은 한 일간 카-훼리 국제복합운송에 따른 불명손해의 원인과 문제점을 규명하여 합리적인 책임배분에 의한 대응방안을 모색해 한 일간 카-훼리 국제복합운송의 지속적인 발전을 도모함에 있다.

Keywords

References

  1. 김주동(1989), "국제복합운송인의 책임보험과 화주의 화물보험", 영남대학교 학위논문.
  2. 구종순(1996), 해상보험, 서울: 박영사.
  3. 방희석(2005), 국제운송론, 서울: 박영사
  4. 신동선.이재민.김건영(2007), "한.중.일 연계 트럭일관운송체계 구축방안", 한국교통연구원.
  5. 서헌제(1986), 콘테이너 복합운송인의 책임법리, 서울: 삼지원.
  6. 이성민(1995), "복합운송인의 책임보험에 관한 연구", 한국항만경제 학회지.
  7. 이균성(1984), 국제해상운송법연구, 서울: 삼영사
  8. 임동철(1996), 해상법.국제운송법연구, 부산: 효성출판사.
  9. 임동철(1985), "국제물건운송인의 책임에 관한 연구", 건국대학교 학위논문.
  10. 오정민(2009), "한.일간 트럭복합일관운송의 활성화 방안", 한국해양대학교 대학원석사학위 논문.
  11. 제해원(1990), "국제복합운송의 발달에 따른 해상보험의 문제점에 관한 연구", 한국해양대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 황근식.이원철(1985), 국제복합운송실무, 서울: 해사문제연구소.
  13. 飯田秀雄(1973), 海陸複合運送の硏究, 東京: 成山堂.
  14. 谷川久.高田四郞 外(1974), 改訂 コンテナ B/L, 東京: 勁草書房.
  15. 織田政夫(1979), 國際複合運送の實務, 東京: 海文堂.
  16. 櫻井玲二(1983), "複合運送人の責任, 國連條約 實務上の證券", 海事産業硏究所報.
  17. 小野芳計(1981), "國際複合運送について", 海運, 650號, 日本海運集會所.
  18. Clarke, Malcoma(1982), International Carriage of Good by Road, CMR, London: Stevens and Sons.
  19. Clarke, Malcolm Alistair(1976), Aspects of the Hague Rules, Hague, Maritime Nijhoff.
  20. Gilman, Sindey(1983), "The Competitive Dynamics of Container Shipping", Gower Publishing Company Limited.
  21. Ju, Weijia(1981), "UN Multimodal Transport Convention", Journal of World Trade Law, Vol.283.
  22. Massey, Eugene A.(1972), "Prospects for a New Intermodal Legal Regime: ACritical Look at the TCM", J. Mar. L. & Comm. vol.3 No.4.