DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Math Learning Styles and Math Learning Types of 4th, 5th and 6th Grade Students

초등학교 4, 5, 6학년 학생의 수학 학습 양식과 유형 분석

  • Received : 2011.07.12
  • Accepted : 2011.08.17
  • Published : 2011.08.31

Abstract

It is important to concern about individual difference on every subject and every class. How can we know the individual difference? It is helpful for that to find out students' math learning style and learning type. In this paper, I conducted a survey to look for math learning style and math learning type of 4th, 5th and 6th grade students, and analyzed those data. The research findings are summarized as follows; First, 4th, 5th and 6th grade students prefer the visual learning style to the verbal style, and they have more wholistic tendency than analytical tendency in the domain of the cognitive learning style. Second, they prefer the authoritative and goal-oriented learning style to the practical and recreational learning style, and they have more interior-oriented than exterior-oriented in the domain of affective learning style. Third, the representative math learning type of 4th, 5th and 6th grade students is visual/holistic/authoritative and goal-oriented/interior-oriented. The math learning styles of students have a lot of influence on their learning, so that an appropriate teaching method for each student could arouse a maximum effect in the math study.

Keywords

References

  1. 김은정 (2000). 학습양식의 유형 및 구성요소와 교육과정의 관계에 대한 연구. 연세대학교 박사학위논문.
  2. 류청산 (2006). SPSS for Windows. 인천: 엘리트.
  3. 박지민 (2010). 초등학생의 학습유형, 학업성취도, 체계화 하기 간의 관계. 청원대학교 석사학위논문.
  4. 백희수 (2009). 수학학습양식 구성요인 탐색과 수학학습자 유형 분류 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.
  5. 전경희 (2003). 초등학생의 학습양식과 수학 성취도와의 관계. 서울교육대학교 석사학위논문.
  6. 정미경 (2002). 초등학교 고학년용 자기조절 학습 검사의 타당화 연구. 교육심리연구. 16(4), 303-324.
  7. 양철기 (2006). 초등학교 고학년용 학습양식 검사 개발 및 타당화. 계명대학교 대학원박사학위논문.
  8. 이미순 역, Renzulli J. S., Rizza, M. G., & Smith L.M. (2002). 학습스타일 검사도구. 서울: 박학사.
  9. 이종승․김인서 역, Sternberg, J. R. (1999). 사고양식. 서울: 교육과학사.
  10. 최규리 (2008). 중학생의 과학 학습양식에 대한 과학 교사들의 인식과 교수양식에 관한 질적 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.
  11. 황운구 (2007). 학습유형에 따른 고등학교 학생들의 수학학습 성향에 관한 연구. 공주대학교대학원 박사학위 논문.
  12. Crozier, R. W. (1997). Individual learners : personality differences in education. Routledge, London and New York.