A Case Study on Management Systems for Non-curriculum Courses to Develop a Proper Management System for Non-curriculum Courses

비교과과정 운영 사례 조사 및 운영방안 도출에 관한 연구

  • Choi, Jin-Young (Department of Electronic & Electrical Engineering, Hongik University) ;
  • Shin, Pan-Seok (Department of Electronic & Electrical Engineering, Hongik University) ;
  • Park, Yoon-Kook (Department of Biological and Chemical Engineering, Hongik University) ;
  • Kim, Do-Young (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Hongik University) ;
  • Park, Jong-Won (Department of Architectural Engineering, Hongik University) ;
  • Yoon, Koo-Young (Department of Mechanical Design Engineering, Hongik University) ;
  • Kim, Woo-Nyon (Department of Chemical and Biological Engineering, Korea University)
  • 최진영 (홍익대학교 전자전기공학과) ;
  • 신판석 (홍익대학교 전자전기공학과) ;
  • 박윤국 (홍익대학교 바이오화학공학과) ;
  • 김도영 (홍익대학교 조선해양공학과) ;
  • 박종원 (홍익대학교 건축공학부) ;
  • 윤구영 (홍익대학교 기계정보공학과) ;
  • 김우년 (고려대학교 화공생명공학과)
  • Received : 2011.05.09
  • Accepted : 2011.06.15
  • Published : 2011.07.31

Abstract

In an accredited engineering program, there are two important means for achieving program outcomes. Students participating in a program are expected to achieve program outcomes through the program curriculum, because during the course of the program, they spend most of their time following the curriculum. However, it is very difficult to achieve the program outcomes only through the curriculum. Therefore, it is necessary to provide and manage non-curriculum courses in a program to make students achieve those program outcomes that the curriculum itself cannot provide exclusively. In this study, we conducted a case study on non-curriculum management systems as a means for supplementing a curriculum in order to enhance achievement of program outcomes, specifically, so-called, soft skills. We studied about 40 accredited engineering programs in Korea and proposed 30 non-curriculum courses with their evaluation units as well as the weighing criterior given to each non-curriculum course.

공학인증 운영 프로그램에서는 프로그램 학습성과를 달성하기 위한 도구로서 교과과정과 비교과과정을 운영하고 있다. 교과과정의 경우 프로그램 소속 학생들이 많은 시간을 할애한다는 점에서 이를 통한 프로그램 학습성과가 달성되기를 기대한다. 하지만, 교과과정만으로 이를 달성하기는 어려운 일이다. 따라서 비교과과정 운영을 통해 교과과정에서 달성도가 떨어지는 학습성과의 달성도를 높이려는 움직임들이 있다. 본 연구에서는 프로그램 학습성과 운영 및 평가 시 교과과정만으로는 달성하기 어려운 소프트 스킬에 대한 대체로서 비교과과정 운영에 대한 사례를 조사 분석하였다. 국내 40개 인증 프로그램의 비교과과정 운영 현황을 조사한 비교과과정 운영 사례를 바탕으로 총 30개의 비교과과정을 발굴 정리하고 각 과정별 학습성과 평가단위와 가중치를 제안하였다.

Keywords

References

  1. 공인원 (2003). 고려대학교. ABET Faculty Workshop for Emerging Accreditation Systems And for Outcomes and Assessment. Workshop
  2. 김웅섭(2010). 프로그램 학습성과 향상을 위한 형성평가 중심 캡스톤 디자인 교과목 설계. 공학교육연구, 13(1) :62-69
  3. 박윤국(2006). 교과목 성취도에 근거한 학습성과의 평가-시험과 보고서를 위주로. 공학교육연구, 9(3): 62-66
  4. 이희원 외(2008). 공과대학 교양교육 개선 방안 탐구: 서울대학교 사례를 중심으로, 공학교육연구, 11(3): 24-32
  5. 한지영(2009). 공학교육의 프로그램 학습성과 평가를 위한 코스 임베디드 평가의 적용 가능성 고찰, 공학교육연구, 12(3): 96-106
  6. 홍익대학교(2009). 전자공학 프로그램 자체평가 보고서