DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of the Education Participation Motivation and It's Impact on the Educational Satisfaction and a Positive Change in Life in Married Immigrant Women

농촌여성결혼이민자들의 교육참여동자유형별 특성 및 교육만족도.교육 후 생활변화에 미치는 효과 분석

  • 양순미 (농촌진흥청 국립농업과학원 농촌환경자원과) ;
  • 이은정 (농림수산식품부 농업연수원) ;
  • 양정남 (농협중앙회 농촌지원부)
  • Received : 2011.05.04
  • Accepted : 2011.06.10
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the characteristics and the impact of it on the education satisfaction a positive change in life after the education according to education participation motive types in married immigrant women. By the regression, education participation motive types(${\beta}$=.16) affected on the women's the education satisfaction significantly but it's effect(${\beta}$=.16) on the a positive change in life through the education affected insignificantly. By the ANOVA analysis, the activity-oriented among the education participation motive types were highest in the level of education satisfaction, self-esteem, marital satisfaction, the length of residence in Korea, and age. By the logistic regression, only the length of residence in Korea affected on the activity-oriented significantly.

Keywords

References

  1. 권두승. (2000). 평생학습사회 실현을 위한 성인학습 지도방법의 이론과 실제. 교육과학사.
  2. 김갑현. (2007). 국제결혼 이주여성 대상 교육프로그램 개선방안에 관한 연구: 전남지역 공공도서관 및 평생교육관 평생학습 프로그램을 중심으로. 한국교원대 학교 교원정책대학원 석사학위논문.
  3. 김애련. (2004). 대학평생교육원 성인학습자의 학습성과 인식 연구. 평생교육학 연구, 10(2), 129-165.
  4. 민선향. (2006). 성인들의 배움에 관한 연구- 학위과정의 참여자를 중심으로. 연세대학교 박사학위논문.
  5. 박미경. (2001). 지역사회복지관 사회교육 프로그램의 참여동기와 교육만족도에 관한 연구. 성균관대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  6. 배진숙. (1995). 사회교육담당자의 역할갈등과 직무만족에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  7. 백종억. (1986). 성인교육의 이론과 실제. 서울: 덕성여자대학교 출판부.
  8. 양순미. (2006a). 농촌 국제결혼부부의 적응 및 생활실태에 대한 비교분석: 중국, 일본, 필리핀 이주여성 부부 중심. 농촌사회, 16(2), 151-179.
  9. 양순미. (2006b). 여성결혼이민자를 위한 적응정책의 모색. 한국자치행정연구, 5(5), 111-128.
  10. 양순미. (2007). 농촌 국제결혼 부부의 행복에 관련 변인이 미치는 효과. 농촌사회, 17(2), 5-39.
  11. 양순미. (2010). 농촌 결혼이주여성의 생활만족도에 사회참여활동 태도가 미치는 효과. 농촌사회, 20(1), 233-264.
  12. 양순미, 김은숙, & 강기숙. (2008). 농협다문화여성대학의 운영실태 및 발전 방안 개발 연구. 용역연구보고서. 서울: 농협중앙회.
  13. 양순미, 한춘희, & 양정남. (2009). 농촌 다문화여성대학의 교육과정에 대한 만족도 영향 요인연구. 농촌지도와 개발, 16(2), 253-284.
  14. 이지혜. (2000). 성인의 학습자 성장과정 연구. 미용인의 직업발달을 중심으로, 서올대학교 박사학위 논문.
  15. 임수민. (2008). 직장인의 특수대학원 학습참여가 생활만족도 변화에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 유성호 외. (2000). 노인복지론. 아시아미디어리서치.
  17. 정은희. (2004). 성인대학원생의 학습과 변화. 경남대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 정현숙. (1997). 결혼만족도 연구와 척도의 고찰을 통한 새로운 연구 방향과 척도의모색. 대한가정학회지, 35(1), 191-204.
  19. 조완규. (1993). 농민의 생활만족도에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 차갑부. (1997). 성인교육에의 참여 및 비참여의 동기 연구. 안암교육학 연구, 3(2), 37-56.
  21. 학습생활연구회. (2004). 기혼여성의 학습생활 분석: 1960년대 출생 여성을 중심으로 평생교육학연구, 10(2), 79-107.
  22. 한국정보문화진흥원. (2006). 여성결혼이민자 정보화 교육 프로그램 개발 연구. 용역연구보고서. 서울: 한국정보문화진흥원.
  23. 한상훈. (2003) 성인학습자의 교육참여동기와 자기주도학습의 관계. 평생교육학연구,19(3), 225-246.
  24. Astin, A. (1993).What Matters in College?: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  25. Houle, C. O. (1961). The Inquiring Mind. University of wisconsin Press.
  26. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  27. Sandhu, D. S., & Asrabadi, B. R. (1994). Development of acculturative stress scale for international Students: Preliminary findings. Psychological Reports, 75, 435-448. https://doi.org/10.2466/pr0.1994.75.1.435