DOI QR코드

DOI QR Code

학습관련 인지이론에 기반한 유아용 스마트폰 어플리케이션 분석

The Analysis of Smart Phone Application for Early Childhood Based on Cognitive Theory

  • 투고 : 2011.06.29
  • 심사 : 2011.08.05
  • 발행 : 2011.08.20

초록

본 연구는 현재 어플리케이션 마켓 시장에 공급되고 있는 유아용 어플리케이션을 다양한 기준으로 분석하고, 유아들의 발달 특성 및 멀티미디어 콘텐츠 특성이 유아 교육용 어플리케이션에 어떻게 적용될 수 있는지에 대한 가능성을 모색하였다. 이를 위해 아이폰 웹스토어 및 안드로이드 마켓 등의 교육 카테고리에 탑재되어 있는 어플리케이션 중 61개의 유아용 어플리케이션을 선정하였고, 학습 유형별 콘텐츠 유형, 인지부하원리, 멀티미디어 설계원리에 기반을 둔 분석기준을 토대로 유아용 어플리케이션을 분석하였다. 분석결과 좀 더 다양한 유형의 어플리케이션 개발의 필요성이 제기되었으며, 스마트폰의 성능을 최대한 활용할 수 있으며, 멀티미디어 설계원리를 준수하고, 무분별한 멀티미디어 사용을 지양하는 어플리케이션 개발의 필요성이 제기되었다.

The purpose of this study was to apply a variety of criteria to analyzing mobile applications for early childhood education, which are now available in application market, and was also to explore how the developmental characteristics and multimedia content characteristics of early childhood could be applied to mobile applications for early childhood education. To meet these purposes, this study targeted total 61 applications for infancy education in terms of mobile applications loaded on online education categories such as iPhone App Store and Android Market. Based on analytic criteria on the foundation of content type by learning type, cognitive load theory and multimedia design principle, this study analyzed those applications for early childhood. As a result, it was found that there were needs to develop a little more various categories of applications, and there were also needs to develop such applications that they can make the best use of smart phone's performance, comply with multimedia design principles but avoid any imprudent use of multimedia.

키워드

참고문헌

  1. Prensky, M, "Digital natives, digital immigrants. Part 1", On the Horizon 9 (5):1 - 6.20Digital%20Natives,%20Digital%20, 2001. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  2. 전자신문, "스마트 디바이스와 스마트 러닝", http://www.etnews.co.kr/201102100086 에서 2011년 3월 28일 인출.
  3. 연합신문, "美유치원서 아이패드 교재 활용계획논란", 2011년 4월 16일 인출.
  4. 이주연, "유아교육용 스마트폰 앱에 대한 부모인식 조사", 경희대학교 경영대학원
  5. 정수정, 임걸, 고유정, 심현애, 김경연, "스마트 폰의 교육용 어플리케이션 동향분석 및 발전방향 연구", 디지털콘텐츠학회논문지, 11(2), pp203-216, 2010.
  6. 이영준, 유헌창, 박인우, 김현진, 임병노, 정종원, 고범석, "휴대용 학습 단말기 발전 동향", 한국교육학술정보원 연구보고서(RM 2009-12), 2009.
  7. 박선희, 권숙진, "인지부하이론을 기반으로 하는 유아용 멀티미디어 프로그램의 개발 원리에 관한 연구", 어린이미디어연구, 9(1), pp227-242, 2010.
  8. Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., and Haywood, K, "The 2011 Horizon Report", Austin, Texas: The New Media Consortium, 2011.
  9. Shuler, C, "Pockets of Potential: Using Mobile Technology to promote Children's Learning", NewYork: he Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop, 2009.
  10. Olney, I., Herrington, J. & Verenikina, I, "iPods in early childhood: Mobile technologies and storytelling. In Hello! Where are you in the landscape of educational technology?" Proceddings ascilite Merbourne 2008.
  11. Alessi, S. M., & Trollip, S. R, "Multimedia for learning: Method and development", 3nd ed. 김동식.박인우 (역), 2003. 멀티미디어와 학습. 서울: Pearson 코리아, 2011.
  12. Sweller, J, "Cognitive load during problem solving: Effects on learning", Cognitive Science, 12, pp257-285, 1998.
  13. Mayer, R. E, "Multimedia for Learning", Cambridge: University Press, 2001.
  14. Mayer, R. E, "The promise of educational psychology", Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall/Merrill, 1999.
  15. 김창복, 김경, "유아의 몰입과 인지부하를 고려한 효과적인 e-러닝 설계 전략", 열린유아교육연구, 11(3), pp213-235, 2006.
  16. Paivio, A, "Mental representaions: A dual coding approach", Oxford, England: Oxford University Press, 1986.
  17. Baddeley, A. D, "Working memory", Science, 255, pp556-559, 1986.
  18. Wittrock, M. C, "Generative processes of comprehension", Educational Psychologist, 24, pp345-376, 1989. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2404_2
  19. Mayler, R. E., & Moreno, R, "Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning", Educational Psychologist, 38, pp43-52, 2003. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3801_6
  20. 유구종, 정상녀, 김민경, 양애숙, "유아교육용 인터넷 콘텐츠 평가 및 콘텐츠 유형별 사례분석" 열린유아교육연구, 13(5), pp243-268, 2008.
  21. 이주환, "인간의 욕구와 게임, 그리고 S시대", 한국게임학회지, 7(1), pp18-24, 2010.
  22. Sweller, J, "Evolution of human cognitive architecture" In B. Ross(Ed), The Psychology of Learning and Motivation, 43, 215-266. San Diego: Academic Press, 2003.
  23. Harp, S. F., & Mayer. R. E, "How seductive details do their damage: A theory of cognitive interest in science learning", Journal of Educational Psychology, 90(2), pp414-434, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.3.414
  24. Chandler, P., & Sweller, J, "Cognitive load theory and the format of instruction." Cognition and Instruction, 8, pp293-332, 1991. https://doi.org/10.1207/s1532690xci0804_2