DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Social Skills Training Combined with Social Stories and Movement Activities on Children with ADHD

사회상황이야기와 동작활동을 결합한 사회기술훈련이 ADHD 아동에게 미치는 효과

  • Received : 2010.10.31
  • Accepted : 2011.01.19
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This study examined the effects of social skills training combined with social stories and movement activities designed to change the social behaviors of children with ADHD. Six first-grade children with ADHD participated in the training program, which was composed of 15 sessions over 2 months. Our results indicated that:(1) Children's problematic behaviors were reduced after the training. Anxiety was reduced by a statistically significant level. Depression, delinquency, and hyperactivity were also reduced, but these did not reach a statistically significant level. (2) Children's social skills were improved after the training. Self-assertion and self-control were increased by a statistically significant level. Cooperation was also improved, but it did not reach a statistically significant level. (3) Children's social behaviors became more prosocial after participation in the training program. Children were also found to be able to express positive feeling more often, recognize social rules, and explain their ideas regarding friendship.

Keywords

References

  1. 김소영(2006). ADHD 아동의 대인관계에 미치는 사회 기술훈련의 효과. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김승태․김지혜․송동호․이효경․주영희․홍창희․황순택(1997). 한국 아동인성검사. 서울: 한국 가이던스.
  3. 김인홍(2007). 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 위한 사회기술훈련의 효과. 정신간호학회지, 16(4), 420-428.
  4. 김정일(2004). 아스퍼거장애 유아의 부적응 행동 중재를 위한 또래개입 사회상황 이야기 효과. 특수교육연구, 11(2), 425-445.
  5. 김춘경․유지영(2010). 심리운동놀이치료 프로그램이 ADHD 아동의 문제행 동 개선과 사회기술 향상에 미치는 효과. 놀이치료연구, 14(1), 51-65.
  6. 박단비(2007). 정서지능 향상 교육이 ADHD 성향 아동의 정서지능 및 교우관계에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 박현옥․김은주․유숙렬(2004). '장애아동과 일반아동의 사회적 상호작용 증진을 위한 상황이야기 개발' 연구. 특수교육학연구, 39(2), 171-198.
  8. 서경희(2010). 또래관계 중심 중재가 ADHD 아동의 우정 발달과 사회적 기술에 미치는 영향 : 질적․양적 연구. 정서․행동장애연구, 26(1), 43-64.
  9. 안동현․김세실․한은선(2004). 주의력결핍 장애아동의 사회기술훈련. 서울: 학지사.
  10. 오혜선․채규만․김명식(2007). ADHD 성향 아동의 사회기술향상 프로그램 개발과 효과 연구-컴퓨터 영상 프로그램과 심리적 시연 기법을 활용하여-. 한국심리학회지 : 임상, 26(1), 21-37.
  11. 유지영․전은주․김춘경(2009). ADHD 아동의 문제행동 감소 및 사회성 기술 향상을 위한 음악과 미술치료프로그램의 효과성 비교연구. 정서․행동장애연구, 25(3), 73-92.
  12. 이상복․박계신(2001). 자폐성 아동의 사회적 행동 증진을 위한 상황이야기 중재 연구. 정서․학습장애연구, 17(1), 355-380.
  13. 이정은․김춘경(2000). ADHD 아동을 위한 사회기술 향상 집단상담 프로그램 적용연구. 놀이치료연구, 4(2), 59-77.
  14. 이종범․박순재․정성덕․김진성․서완석․배대석(2000). 학습장애를 동 반한 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 임상적 특징. 생물치료정신의학, 8(2), 271-281.
  15. 장혜경(2007). 사회기술훈련 집단미술치료 프로그램이 ADHD 아동의 사 회기술과 문제행동에 미치는 효과. 미술치료연구, 14(4), 669-690.
  16. 조재규(2007). 자폐성 아동의 사회적 상호작용 증진을 위한 비디오 활용 사회상황이야기 중재 연구. 특수교육재활과학연구, 46(3), 23-49.
  17. 조현승(2004). 주의력결핍 과잉행동 아 동에 대한 인지-행동 수정 프로그램의 효과-또래관계를 중심으로-. 놀이치료연구, 8(1), 95-116.
  18. 최다영(2005). 집단 게임놀이치료과 ADHD 아동의 부적응 행동 감소에 미치는 영향. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위 청구논문.
  19. American Psychiatric Association (APA). (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text revision; DSM-Ⅳ-TR). Washington, DC : Author.
  20. Barkley, R. A. (1998). Attention deficit hyperactivity disorder : A handbook for diagnosis and treatment (2nd ed.). New York : Guilford Press.
  21. Gray, C. (1998). Social stories and comic strip convertsation with students with asperger syndrome and high-functioning autism. In E. Schopler, G. B. Mesibov, & L. J. Kunce (Eds.), Asperger syndrome or high-functioning autism? New York : Plenum Press.
  22. Gray, C., & Garand, J. D. (1993). Social stories : Improving responses of students with autism with accurate social information. Focus on Autistic Behavior, 8, 1-10.
  23. Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines, MN : American Guidance Service.
  24. Hinshaw, S. P., Heller, T., & McHale, J. P. (1992). Covert antisocial behavior in boys with attention - deficit hyperactivity disorder : External validation and effects of methylphenidate. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60, 274-281. https://doi.org/10.1037/0022-006X.60.2.274
  25. Hinshaw, S. P., Henker, B., & Whalen, C. K. (1984). Self-control in hyperactive boys in anger -inducing situations : Effects of cognitive-behavioral training and methylphenidate. Journal of Abnormal Child Psychology, 12, 55-77. https://doi.org/10.1007/BF00913461
  26. Kalyva, E., & Agalitos, I. (2009). Can social stories enhance the interpersonal conflict resolution skills of children with LD? Research in Developmental Disabilities, 30, 192-202. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.02.005
  27. Kuttler, S., Myles, B. S., & Carlson, J. K. (1998). The use of social stories to reduce precursors to tantrum behavior in a student with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 13, 176-182. https://doi.org/10.1177/108835769801300306
  28. Norris, C., & Dattilo, J. (1999). Evaluating effects of social story intervention on a young girl with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14, 180-187. https://doi.org/10.1177/108835769901400307
  29. Pica, R. (2006). Great games for young children. Beltsville, MD : Gryphon House, Inc.
  30. Sansosti, F. J., & Powell-Smith, K. A. (2006). Using social stories to improve the social behavior of children with asperger syndrome. Journal of Positive Behavior Interventions, 8(1), 43-57. https://doi.org/10.1177/10983007060080010601
  31. Smith, C. A. (1993). The peaceful classroom. Beltsville, MD : Gryphon House, Inc.
  32. Wirt, R. D., Lachar, D., Klinedisnt, J. K., & Seat, P. D. (1984). Multidimensional description of child personality : A manual for the Personality Inventory for Children. Los Angeles : Western Psychological Services.
  33. 데이터뉴스(2009. 8. 24). 지난해 초중고 ADHD 환자 2만5429명...4년새 4 배$\uparrow$. http://www.datanews.co.kr에서 2010년 10월 4일 출력.
  34. 매일경제신문(2010. 9. 2). ADHD, 치료 방치하면 어른이 되도 문제. http://www.mk.co.kr에서 2010년 10월 11일 출력.

Cited by

  1. Effects of a Social Skills Training Program on Problem Behaviors, Social Skill, and Peer Relationship in Children using a Community Child Center at Vulnerable Area vol.24, pp.3, 2015, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2015.24.3.156