DOI QR코드

DOI QR Code

파스퇴르의 브랜드 스토리텔링 캠페인

Pasteur Brand Storytelling Campaign

  • 이용재 (동명대학교 디지털엔터테인먼트대학)
  • 투고 : 2011.05.18
  • 심사 : 2011.07.27
  • 발행 : 2011.08.28

초록

본 연구는 국내의 대표적 유가공(乳加功) 기업인 파스퇴르의 유산균 발효유 '쾌변 요구르트'에 대한 스토리텔링 캠페인 사례를 분석하였다. 파스퇴르의 스토리텔링 캠페인은 브랜딩과 포지셔닝 개발에 초점을 두었다. 브랜딩과 포지셔닝은 소비자 관점에서 브랜드전략을 수립하는 브랜드 스튜어드쉽 모델(Brand Stewardship Model;BSM)을 활용하여 설계하였다. BSM 분석결과, '쾌변 요구르트'라는 브랜드 네임이 탄생되었는데 그 배경은 후발주자로써 단기간 동안 소비자 이익을 대변할 수 있어야 한다는 것과 제품의 핵심가치인 '쾌변'을 브랜드화 해야 한다는 것이었다. 파스퇴르는 '쾌변'이라는 신제품의 브랜드명에 대한 부담을 완화하고, 짧은 기간 동안 브랜드 인지도를 확산시키기 위한 포지셔닝을 설정하였다. 최종적으로 결정된 '쾌변 요구르트'의 포지셔닝은 '안 나오면 쳐들어 간다'이다. 그 근거는, 소비자에게 익숙한 멜로디를 상징적으로 표현함으로써, 배변에 좋은 '쾌변'이라는 브랜드 이미지를 강화하는 것이다. 특히, 캠페인 초기 티저광고 형태로 집행된 '안 나오면 쳐들어 간다'는 신제품을 포지셔닝하는데 결정적으로 기여했다. 즉, 파스퇴르 사례는 브랜딩과 포지셔닝 간의 전략적 조합이 스토리텔링 캠페인에서 얼마나 중요한가를 증명했다는 의미에서 연구의 가치가 있다고 하겠다.

This study analyzed the brand storytelling campaign of Pasteur drink-type yogurt 'Quebyon'. The basic idea of research comes from how unique brand name is able to success in Korean yogurt market. Pasteur storytelling campaign has focused on the product's branding and positioning. For analyzing the research, Brand Stewardship Model(BSM) which based on consumers' perspectives has been used. For successful storytelling campaign of Pasteur, strong brand name is needed. Pasteur has decided the brand name 'Quebyon' which means good movement of the bowels in accordance with the research results. And the positioning has been decided 'attack inside (the body) if it does not evacuate'. For powerful positioning, three criterions are decided. They are including harmony with the brand name, differentiation with competitors and easiness with memory. Finally, the Pasteur product dominates the Korean Bulgarian-style yogurt market. The success comes from the harmonizing of Quebyon yogurt's branding and positioning. In other words, the branding and positioning strategies were working effectively to the consumers. In conclusion, this study has proved why branding and positioning strategies are so important in brand storytelling campaign.

키워드

참고문헌

  1. D. A. Aaker. Brand Portfolio Strategy, The Free Press, 2007.
  2. Ogilvy & Mather, Brand Stewardship, O&M Press, 2003.
  3. Ogilvy & Mather, Brand Strategy, O&M Press, 2010.
  4. 한국유가공협회, 유산균 발효유의 시장상황분석, 2005.
  5. 애드넷, 유산균 발효유 광고조사보고서, 2005.
  6. 김문수. 인지심리학. 학지사, 2005.
  7. 파스퇴르, 유산균 발효유 광고효과조사, 2006.
  8. 한국유가공협회, 유산균 발효유의 시장상황분석, 2006.
  9. 파스퇴르, 유산균 발효유 광고효과조사, 2008.
  10. http://www.pasteur.co.kr/