DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Economic Education based on Traditional Fairy Tales on Preschooler's Concept of Economics and Numbers

전래동화에 기초한 경제 교육이 유아의 경제 개념과 수 개념에 미치는 효과

  • Kim, Hye-Jin (Graduate School of Education of Dongguk University) ;
  • Kim, Hye-Soon (Dept. of Early childhood Education of Dongguk University)
  • 강혜진 (동국대학교 교육대학원) ;
  • 김혜순 (동국대학교 유아교육과)
  • Received : 2011.04.01
  • Accepted : 2011.06.15
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of traditional fairy tales on the basic understanding of economics and numbers for 4 year old preschoolers. The subjects were 20 children at one education center located in Seoul: Among them, 10 were in the experimental group and 10 were in the control group, based on random selection. The program for economic education was conducted for eight weeks; two times each week for the experimental group, while a general curriculum was conducted with several traditional fairy tale books related to economic education were given to the control group. The preschoolers' basic understanding of economics and numbers was examined using the scales of Park(2008) and Choi(2003). Collected data was analyzed by t-test and ANCOVA using SPSS 17.0 program. The results were as follows: there were significant differences in the understanding of economics and numbers according to economic education based on traditional fairy tales respectively. In conclusion, it is necessary to conduct a scientific study in order to develop an economic education program. Also, various activities were discussed to use the economic program for preschoolers.

Keywords

References

  1. 권희정. (2009). 문학을 활용한 유아 경제교육이 경제 기본개념과 구매행동에 미치는 영향. 광주대학교 석사학위논문.
  2. 김미현. (1997). 유아경제교육 활동이 경제기본개념에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  3. 김성섭. (2009). 유아경제교육의 접근방법에 대한 고찰. 한국열린유아교육학회 학술대회 발표논문집, 11, 115-134.
  4. 김세희. (1982). 아시아 전래동화의 분석. 이화여자대학교 석사학위논문.
  5. 김숙자, 박현진, 장갑희. (2010). 유아경제교육 관련 동화분석: 국가고시 유치원 교육과정에 기초한 경험학습 중심의 공동체적 유아 경제생활 교육 프로그램 모형을 위한 기초 연구 VI. 유아교육학논집, 14(4), 255-285.
  6. 김숙자, 이미진. (2010). 유아 경제생활 교육의 방향모색을 위한 선행연구고찰: 국가고시 유치원 교육과정에 기초한 경험학습 중심의 공동체적 유아 경제생활 교육 프로그램 모형 개발 기초 연구 I. 열린유아교육연구, 15(4), 53-86.
  7. 김연옥. (2004). 수 관련 이야기책에 기초한 문제해결활동 경험이 유아의 수 개념 발달에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  8. 김영옥, 윤경선, 정상녀, 이나영. (2007). 텃밭 가꾸기 중심 통합교육활동이 유아의 경제개념 형성에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 49, 209-229.
  9. 김은아. (2009). 동화를 통한 극놀이 활동이 유아의 경제기본개념 및 구매행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.
  10. 김정심. (1999). 유아 경제교육 활동이 경제기본개념에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  11. 김정원, 조정록. (2004). 문학을 활용한 경제교육이 유아의 경제기본개념 형성에 미치는 영향. 한국열린유아교육학회, 9(2), 65-80.
  12. 김혜영. (2002). 경제동화를 활용한 통합 활동이 유아의 화폐개념에 미치는 영향. 덕성여자대학교 석사학위논문.
  13. 박미자. (2008). 유아 경제개념 검사도구 개발연구. 전남대학교 박사학위 논문.
  14. 박미자, 김영옥. (2009). 유아 경제개념 검사도구 개발 및 타당화. 유아교육연구, 29(1), 5-30.
  15. 박영원. (2003). 광고디자인 기호학: 광고디자인 크리에이티브와 분석의 문제. 범우사.
  16. 서정오. (1996). 우리 옛이야기 백가지 1. 서울: 현암사.
  17. 서정오. (1999). 우리 옛이야기 백가지 2. 서울: 현암사.
  18. 서현아, 고은미, 지은주, 신경민. (2005), 유아경제교육에 대한 교사와 어머니의 인식 및 실시현황. 열린유아교육연구, 10(1), 131-151.
  19. 신천숙. (2008). 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념과 구매행동에 미치는 영향. 배재대학교 석사학위논문.
  20. 심상선, 이재민. (2002). 어린이 경제교육에서 우리 전래동화의 활용가능성 연구. 한국경제교육학회, 9(1), 123-162.
  21. 엄계임. (2003). 유아를 위한 경제교육활동이 유아의 경제개념형성과 수학적 사고에 미치는 영향. 한국외국어대학교 석사학위논문.
  22. 윤선영, 조형숙. (2008). 비판적 사고 교수 접근에 기초한 유아 경제교육 프로그램 구성 및 적용효과. 유아교육연구, 28(2), 113-141.
  23. 윤주현. (2009). 현장중심의 통합적 경제교육이 유아의 경제기본 개념 및 정서지능에 미치는 영향. 성신여자대학교 석사학위논문.
  24. 이경민. (2009). '유아경제교육'에 대한 토론. 한국열린유아교육학회 학술대회 발표논문집, 11, 135-139.
  25. 이경희. (2008). 경제동화를 활용한 이야기 나누기 활동이 유아의 수 연산능력에 미치는 영향. 전남대학교 석사학위논문.
  26. 이명옥. (2001). 경제동화에 대한 이야기나누기 활동이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향. 전남대학교 석사학위논문.
  27. 이세원. (2006). 경제동화를 활용한 역할놀이와 토의 활동이 유아의 경제기본개념 및 자기조절능력에 미치는 효과비교. 전남대학교 석사학위논문.
  28. 이영자, 유효순, 이정욱. (2001). 유아사회교육. 교문사.
  29. 이정진. (2005). 경제교육에 대한 유아교사의 인식연구. 중앙대학교 석사학위논문.
  30. 임병아. (2007). 경제동화를 활용한 극놀이가 유아의 경제기본개념 및 대인관계성향에 미치는 영향. 전남대학교 석사학위논문.
  31. 임채영. (2008). 전래동화에 숨겨진 재미있는 경제 교육. 서울: 나무그늘.
  32. 정옥분. (2008). 아동학 연구방법론. 서울: 학지사.
  33. 정혜영, 서현아, 박순호, 변윤희. (2008). 유아경제교육에 대한 부모의 인식 및 실시 현황. 열린유아교육연구, 13(2), 165-184.
  34. 조내현. (2007). 효도쿠폰 프로젝트에서 나타난 유아의 경제개념 이해과정 탐색. 중앙대학교 석사학위논문.
  35. 진금옥. (2007). 유아의 경제교육을 통한 아나바다 경제활동 및 구매행동에 관한 연구. 동의대학교 박사학위논문.
  36. 최혜진. (2003). 유아수학능력검사 개발 연구. 부산대학교 박사학위논문.
  37. 한명자. (2008). 유아경제교육에 대한 교사의 인식. 원광대학교 석사학위 논문.
  38. Armento, B. (1988). Economic socialization. Paper presented at the Annual Meeting on Citizenship for the 21st Century: A National Conference on the Future of Civic Education (microform) Washington, DC.: [s.n.].
  39. Berti, A. E. & Bombi, A. S. (1981). The development of the concept of money and its value: A longitudinal study. Chld Development, 52, 1179-1182. https://doi.org/10.2307/1129504
  40. Fox, K. F. (1978). What children being to school: The beginnings of economic education. Social Education, 42(6), 478-481.
  41. Furth, H. G. (1980). The world of grown-ups: Children's conceptions of society. New York: North Holland.
  42. Kourilsky, M. L. (1985). Economic reasoning and decision asking by high school students: An empirical investigation. The Social Students, 76(2), 69-75. https://doi.org/10.1080/00377996.1985.9958255
  43. Kourilsky, M. L. (1987). Children's learning of economics: The imperative and the hurdles. Theory into Practice, 26(3), 198-205. https://doi.org/10.1080/00405848709543274
  44. Laney, J. D. (1988). The impact of perceived familiarity and perceived Importance on economic reasoning in time-allocation decisions. Journal of Economic Education, 19(3), 209-216. https://doi.org/10.2307/1181943
  45. Rodgers, Y. V., Hawthorne, S., & Wheeler, R. C. (2007). Teaching economics through children's literature in the primary grades. The Reading Teacher, 61(1), 46-55. https://doi.org/10.1598/RT.61.1.5
  46. Schung, M. C. (1986). Economics for kids: Ideas for teaching in the elemantary grade. Washington, D. C.: National Association of the United States.
  47. Seefeldt, C. (2001). Social student for the preschool/primary child (6th ed.). New Jersey: Prentice -Hall, Inc.
  48. Strauss, A. L. (1952). The development and transformation of monetary meanings in the child. American Socialogical Review, 17, 275-286. https://doi.org/10.2307/2088073
  49. Vanfossen, P. J. (2003). Best practice economic education for young chidren?. Social Education, 67(2), 90-94.