A Study on the use of Word-of-Mouth(WOM) Information in the Customers of Korean Local Food Restaurants: Focused on Jeonbuk Area

향토음식점 이용고객의 구전정보 이용 특성 분석: 전북지역을 중심으로

  • Kim, Chul-Ho (Hotel, Restaurant & Institutional Management, The Graduate School of Human Environmental Science, Yonsei University) ;
  • Cha, Jin-Ah (Dept. of Traditional Food Culture, Jeonju University) ;
  • Choi, Mi-Kyung (Dept. of Food & Nutrition, Keimyung University) ;
  • Jung, Hyun-Young (Dept. of Food & Nutrition and Research institute of Human Ecology, Mokpo National University)
  • 김철호 (연세대학교 생활환경대학원 호텔.외식.급식경영) ;
  • 차진아 (전주대학교 전통음식문화) ;
  • 최미경 (계명대학교 식품영양학과) ;
  • 정현영 (목포대학교 식품영양학과 생활과학연구소)
  • Received : 2010.01.13
  • Accepted : 2011.06.07
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze customers' behavior in using word-of-mouth(WOM) information about Korean local food restaurants. The questionnaire developed for this study was distributed to 500 customers living in Jeonbuk area and a total of 455 copies (91.0%) were used for analysis. The statistical analysis was conducted using SPSS Win(12.0). The results were summarized as follows. The recommendation of people experienced'($M=3.57{\pm}1.24$) and 'word-of-mouth through people around'($M=3.52{\pm}1.20$) were major word-of-mouth information sources of Korean local foods; 'taste of food'($M=4.16{\pm}1.15$) and 'service quality'($M=3.79{\pm}1.11$) were important attributes in word-of-mouth information. In addition, to the question about the reasons for recommending the restaurant to the people around, the most people replied that 'flavor, nutrition and quality of local foods can be kept only in the specific location' ($3.53{\pm}1.08$), followed by 'to keep the memory of the visit to the areas in mind through local foods'($3.51{\pm}1.03$). These results showed that people usually recommend a restaurant based on the quality of the food itself or local characteristics. As a result, it is deemed that word-of-mouth effect is an important factor for the spread of Korean local foods.

본 연구는 향토음식점에 대한 구전정보에 대한 고객행동을 규명하기 위하여 수행하였다. 설문조사는 전북지역 거주자 500명을 대상으로 총 455부(회수율 91.0%)를 분석에 이용하였다. 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과 향토음식점에 대한 구전정보 중 가장 많이 활용하고 있는 정보원에 있어서는 '직접 경험해 본 주위사람들의 추천'$(M=3.57{\pm}1.24$)과 '주변사람들을 통한 구전'($M=3.52{\pm}1.20$)이 높게 나타났고, 향토음식점에 대한 구전정보를 구할 때 소비자들이 중요시하는 속성에 대해 분석한 결과에서는 '음식의 맛'($M=4.16{\pm}1.15$), '음식점의 종사원 서비스'($M=3.79{\pm}1.11$)를 가장 중요시하는 것으로 나타났다. 향토음식점을 주위사람들에게 추천을 하는 동기에 대해 분석한 결과 '맛, 영양, 품질 모두 현지에서만이 유지할 수 있으므로'($M=3.53{\pm}1.10$)가 가장 높게 나타났고, '향토음식을 통해 지역 방문 기약을 오래도록 남기기 위하여'($M=3.52{\pm}1.03$), '향토음식을 구전을 통해 적극적으로 알릴 필요가 있으므로'($M=3.51{\pm}1.06$)순으로 나타났다. 이는 소비자의 향토음식점에 대한 추천이 음식 자체의 품질과 방문지역의 특성에 있음 보여준다. 연구결과 향토음식점에 대한 고객행동에 있어 구전정보의 중요성을 시사해 주고 있다.

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