DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of the Information Literacy Curriculum Model for Undergraduates Based on Kuhlthau's Information Search Process(ISP) Model

Kuhlthau의 ISP모델에 기반한 대학의 정보활용능력 교육과정 모델 개발 연구

  • 김지은 (한국교육학술정보원 학술연구정보화본부 학술정보서비스부)
  • Received : 2011.05.18
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Information literacy(IL) is the essential skill in the knowledge information society in the 21st century. Spreading the awareness of importance of IL across the world, the efforts to develop and implement IL standards or instructions are expanded around United States, United Kingdom, and Australia. In this study, Author extracts the core elements of IL from domestic and foreign IL standards and integrates those with Kuhlthau's Information Search Process(ISP) Model in order to develop the curriculum model of IL for undergraduates. The curriculum model has been constructed by consideration of capability of application to practice and expressed as the syllabus for the structure of university education. In the curriculum model, major instructional contents are extracted from 6 core elements of IL and the contents are organized by 6 ISP stages. Author suggests some successive studies based on the curriculum model for expansion and advancement of IL instruction.

21세기 지식정보사회에서 정보활용능력은 필수적으로 갖추어야 하는 능력이다. 정보활용능력의 중요성에 대한 인식이 전세계적으로 확산되면서 미국, 영국, 호주를 중심으로 정보활용능력 표준 및 교육 프로그램의 개발 시행을 위한 노력이 확산되고 있다. 이러한 시류에 따라 본 연구에서는 국내외 정보활용능력 표준들을 바탕으로 대학생이 갖추어야 할 핵심 정보활용능력 요소를 추출하고, 추출된 핵심요소와 Kuhlthau의 Information Search Process Model(이후 ISP 모델)을 접목시켜 대학 정보활용능력 교육과정 모델을 개발하였다. 교육과정 모델은 현장적용성을 고려하여 대학교육의 구조와 유사한 강의교안으로 표현되었으며, 6가지 정보활용능력 핵심요소를 주요 교육내용으로 설정하고, ISP 모델의 단계를 따라 교육내용을 구성하였다. 개발된 교육과정 모델을 토대로 정보활용능력 교육의 확산과 발전을 위한 많은 후속연구가 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 고영만. 2010. 정보문해론(개정판). 서울: 한국도서관협회.
  2. 김성은. 2007. 대학생의 정보활용능력 교육과정 모형 개발에 관한 연구. 박사학위논문. 상명대학교 대학원.
  3. 김성은, 이명희. 2006. 대학생의 정보활용능력 교수학습모형 개발에 관한 기초연구. 한국비블리아학회지, 17(2): 177-200.
  4. 김순희. 2008. 정보문해. 경기: 한국학술정보(주).
  5. 박준식. 2008. 정보서비스론(개정증보판). 대구: 계명대학교출판부.
  6. 유사라, 박민영. 2000. 데이터베이스 실험검색을 통한 정보스캐닝에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 34(1): 111-132.
  7. 이병기. 2006. 정보활용교육론. 경기: 조은글터.
  8. 이 준. 2002. 일반 국민 ICT 활용 능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구. 교육인적자원부, 한국교육학술정보원, 연구보고 CR 2002-3.
  9. 정민화. 2009. 사서주도의 정보활용교육 효과에 관한 연구. 석사학위논문. 부산대학교 교육대학원.
  10. American Library Association. 1989. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Released in Washington, D.C. [cited 2009.9.9]. .
  11. Association of College and Research Libraries. 2008. Information Literacy Instruction Handbook. Cox, C. N., & Lindsay, E. B.(eds.). Chicago: American Library Association.
  12. Association of College and Research Libraries. 2003. Assessing Student Learning Outcomes for Information Literacy Instruction Academic Institutions. Avery, E. F.(ed.). Chicago: American Library Association.
  13. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 2004. Australian and New Zealand Information Literacy Framework: principles, standards and practice(2nd ed.). [cited 2009.8.9]. .
  14. Council of Australian University Libraries. 2001. Information Literacy Standards. First edition. [cited 2009.8.9]. .
  15. Dunn, K. 2002. "Assessing Information Literacy Skills in the California State University: A Progress Report." The Journal of Academic Librarianship, 28(1): 26-35. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00281-6
  16. Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. 1990. Information Problem-Solving: The Big Six Skills Approach to Library & Information Skills Instruction. Norwood: Ablex Publishing Corp.
  17. Fisher, K. E., S. Erdelez, and L. McKenchine (eds.). 2006. Theories of Information Behavior. ASIST Monograph. Medford: Information Today, Inc.
  18. International Federation of Library Associations and Institutions. 2006. Guidelines on Information Literacy for Lifelong learning. [cited 2009.9.15]. .
  19. Julien, H. and S. Boon. 2004. "Assessing Instructional Outcomes in Canadian Academic Libraries." Library & Information Science Research, 26: 121-139. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2004.01.008
  20. Kracker, J. 2002. "Research Anxiety and Students' Perceptions of Research: An Experiment. Part I. Effect of Teaching Kuhlthau's ISP Model." Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(4): 282-294. https://doi.org/10.1002/asi.10040
  21. Kuhlthau, C. C. 1991. "Inside the Search Process: Information Seeking from the User's Perspective." Journal of the American Society for Information Science, 42(5): 361-371. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199106)42:5<361::AID-ASI6>3.0.CO;2-#
  22. Kuhlthau, C. C. 2004. Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services(2nd ed.). Westport: Libraries Unlimited.
  23. Orme, W. A. 2004. "A Study of the Residual Impact of the Texas Information Literacy Tutorial on the Information-Seeking Ability of First Year College Students." College & Research Libraries, 65(3): 205-215. https://doi.org/10.5860/crl.65.3.205
  24. Pappas, M. L. and A. E. Tepe. 2002. Pathways to Knowledge and Inquiry Learning. Greenwood Village: Libraries Unlimited.
  25. Pathways to Knowledge(Follett's Information Skills Model). [cited 2009.10.23]. .
  26. Rader, H. B. 2002. "Information Literacy 1973-2002: A Selected Literature Review." Library Trends, 51(2): 242-259.
  27. Society of College, National and University Libraries. 1999. Briefing Paper: Information skills in higher education. [cited 2009.8.9]. .
  28. Zurkowski, P. G. 1974. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Related Paper No. 5. Washington, D.C.: National Commission on Liraries and Information Science. National Program for Library and Information Services.
  29. Follett Software Company [online]. [cited 2009.11.3]. .
  30. Information age inquiry [online]. [cited 2009. 10.11]. .
  31. Kuhlthau [online]. [cited 2009.9.18]. .

Cited by

  1. 그룹 연구 과제에서의 협동적 정보행태 연구 - 온라인 토론 게시판의 내용 분석을 중심으로 - vol.47, pp.3, 2013, https://doi.org/10.4275/kslis.2013.47.3.097
  2. 문헌정보학 분야 정보활용교육에 관한 연구 동향 vol.26, pp.3, 2011, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.207
  3. 대학도서관 이용자교육에 관한 국내 연구의 특징과 과제 vol.48, pp.3, 2011, https://doi.org/10.16981/kliss.48.201709.83