참고문헌
- 강애남, 이규민 (2006). 학생들의 동료평가를 활용한 수행평가 결과의 일반화가능도 분석. 교육평가연구, 19(3), 107-121.
- 교육과학기술부 (2009). 내년, 영재교육 대상자 선발시험 폐지 구체화. 교육과학기술부. 2009년 8월 24일 보도자료.
- 김대현 (2007). 공립영재교육기관에 선발된 초등과학영재 학부모의 자녀 지원에 대한 실태 조사 - OO광역시를 중심으로. 영재와 영재교육, 6(2), 5-36.
- 박선자, 최경희, 이현주 (2009). 교육청 영재 교육원 과학 담당 교사들의 영재성에 대한 인식. 학습자중심교과교육학회, 9(2), 119-137.
- 김미숙, 이행은, 이홍란, 배종수, 박만구, Cramond, B., & Zysberg, L. (2008). 영재교육대상자 선발 제도 개선 방안 연구. 수탁연구. (CR 2008-4) 서울: 한국교육개발원.
- 류지영 (2010). 관찰․추천을 통한 영재판별에 대한 영재담당교사들의 인식과 태도. 한국교원교육연구, 27(2), 159-178.
- 류지영, 정현철 (2010). 영재학급 대상자 선발을 위한 관찰․추천 영재판별모형 개발연구. 영재교육연구, 20(1), 259-289.
- 박숙희 (2009). 소외계층 영재교육. 영재와영재교육, 8(3), 5-21.
- 서울시교육청 (2010). 관찰․추천 영재교육대상자 선발 매뉴얼. 서울: 서울시교육청.
- 서혜애, 조석희, 정현철, 강호감, 박인호, 박일영, 소광섭, 손정우, 이선경, 최호성 (2004). 과학영재학교 신입생 선발체제 분석 연구. 수탁연구. (CR 2004-46) 서울: 한국교육개발원.
- 서혜애, 박경희 (2007). 영재교육 교사 전문성의 구성요소 탐색. 영재교육연구, 17(1), 77-98.
- 이동혁 (2010). 한국어판 Gifted Rating Scale의 구인타당도. 영재교육연구, 20(2), 595-619.
- 이신동, 이정규, 박춘성 (2009). 최신영재교육학개론. 서울: 학지사.
- 이인호, 한기순 (2009). 영재교육 대상자 선발에서 교사 추천의 효용성 분석. 영재교육연구, 19(2), 381-404.
- 임희연 (2008). 초등교사의 발달단계외 교직전문성 인식과의 관계연구. 석사학위논문. 서울교육대학교.
- 진현정, 최호성 (2010). 한국어판 영재아 행동특성 평정척도(K-SRBCSS)의 개발과 타당화. 한국영재학회, 20(2), 621-647.
- 홍서민 (2007). 초등학교 교사의 교직전문성 인식에 따른 자율연수 요구에 관한 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교.
- 한기순, 이정용 (2011). 영재교사들이 지각하는 관찰-추천 영재판별 시스템의 방향, 중요도, 실행수준 분석. 영재교육연구, 21(1), 107-122.
- Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
- Betts, G. T., & Neihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 32, 248-253. https://doi.org/10.1177/001698628803200202
- Cramond, B., & Martin, C. E. (1987). Inservice and preservice teachers' attitudes toward the academically brilliant. Gifted Child Quarterly, 31, 15-19. https://doi.org/10.1177/001698628703100103
- Davis, G. A., & Rimm, S. B. (Eds.) (2003). Education of the gifted and talented (5th Ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Feldhusen, J. F., Asher, J. W., & Hoover, S. M. (1984). Problems in the identification of giftedness, talent, or ability. Gifted Child Quarterly, 28(4), 149-151. https://doi.org/10.1177/001698628402800402
- Gagnée, F. (1993). Constructs and models pertaining to exceptional human abilities. In K. Heller, H. Passow, & F. Monks (Eds.), International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent (pp. 69-87). Oxford: Pergamon Press.
- Hannninen, G. E. (1988). A study of teacher traning in gifted education. Roeper Review, 10(3), 139-143. https://doi.org/10.1080/02783198809553109
- Hultgren, H. (1982). Competencies for teachers of the gifted. Doctoral dissertation, University of Denver. Dissertation Abstracts International.
- McCoach, D. B., & Siegle, D. (2007). What predicts teachers' attitudes toward the gifted? Gifted Child Quarterly, 51, 246-255. https://doi.org/10.1177/0016986207302719
- Neber, J. (2004). Teacher identification of students for gifted children in junior high school: A comparison of methods. Exceptional Children, 25, 300-304.
- Passow, A. H. (1989). Needed research and development in educating high ability children. Roeper Review, 11, 223-229. https://doi.org/10.1080/02783198909553217
- Prieto, L., Parra, J., Ferrandiz, C., & Sanchez, C. (2004). The role of the teacher within the identification of gifted students. British Education Index, Rrotherton Library, University of Leeds, UK: lEEDS.
- Renzulli, J. S., Hartman, R. K., & Callahan, C. M. (1971). Teacher indentification of superior students. Exceptional Children, 38, 211-214.
- Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Re-examining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
- Renzulli, J. S., Smith, L. H., White, A. J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., & Westberg, K. L. (Eds.) (2002). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
- Schack, G. D., & Starko, A. (1990). Identification of gifted students: An analysis of criteria preferred by preservice teacher classroom teacher and teachers of the gifted. Journal for the Education of the Gifted, 13, 346-363.
- Schroth, S. T., & Helfer, J. A. (2008). Identifying gifted students: Educator beliefs regarding various policies, processes, and procedures. Journal for the Education of the Gifted. 32(2), 155-179.
- Scott, J. P., & Jillian, C. G. (2010). The teacher observation form: Revisions and updates. Gifted Child Quarterly, 54(3), 179-188. https://doi.org/10.1177/0016986210369258
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
- Siegle, D., & Powel, T. (2004). Exploring teacher biases when nominating students for gifted programs. Gifted Child Quarterly, 48(1), 21-29. https://doi.org/10.1177/001698620404800103
- Sternberg, R. J. (Ed.) (2004). Definitions and conceptions of giftedness. Thousand Oaks, CA: CorwinPress.
- Tannenbaum, A. J. (2000). A history of giftednessin school and society. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd Ed.). (pp. 23-53). London: Elsevie.
피인용 문헌
- Teaching mathematically talented students: a cross-cultural study about their teachers’ views vol.87, pp.3, 2014, https://doi.org/10.1007/s10649-014-9568-9