참고문헌
- 구자명, 이명희. (1999). 성인여성의 가치의식과 의복쇼핑성향 및 의복만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(3), 459-470.
- 국내 진출 글로벌 SPA브랜드, 어디까지 왔나. (2009, 4. 9). 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
- 김보경, 김미숙. (2001). 동대문 시장 이용자의 의복구매유형과 구매행동. 한국의류학회지, 25(3), 638-649.
- 김세희, 이은영. (2004). 의복쇼핑성향의 개념 규명을 위한 문헌적 연구. 한국의류학회지, 28(3/4), 472-482.
- 김소영, 이은영. (1994). 소비자의 의복쇼핑성향에 관한 연구. 한국의류학회지, 18(3), 429-439.
- 김소영. (1994). 소비자의 의복쇼핑성향과 점포 애고 행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
- 김현주, 이서희. (2007). SPA브랜드의 소비자 구매 행동 및 점포속성 중요도 분석-서울, 경기지역 여대생을 중심으로-. 복식문화연구, 15(3), 369-382.
- 나윤규, 서현석. (2008). 온라인 소비자의 의류제품 및 가격 속성에 대한 쇼핑성향 차이와 만족도에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 10(2), 164-172.
- 민동원. (1986). 기성복의 구매 및 사용시 불만족 요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
- 서은희, 이영선. (1997). 소비자의 의복쇼핑성향과 의복관여, 지속적 정보탐색과의 관계. 충남생활과학연구지, 10(1), 1-15.
- 신수연, 박재옥. (1999). 백화점 주고객층의 쇼핑성향, 점포 속성 중요도, 자기이미지에 따른 의복구매성향. 한국의류학회지, 23(6), 841-852.
- 윤미라. (2000). 남성 소비자의 의복쇼핑성향과 선호점포이미지에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
- 윤인정. (2003). SPA 캐주얼 브랜드의 판매촉진에 관한 소비자 반응 연구-광고, 스페셜이벤트, VMD를 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
- 이상윤. (2009). 글로벌 SPA브랜드의 한국 시장 진출 전략 -자라와 유니클로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
- 이성아. (2002). SPA 캐쥬얼 브랜드 이용 소비자의 의복쇼핑 성향과 의복만족도-여대생을 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
- 이성아. (2003). 한국형 SPA의 마케팅 전략. 인간생활연구소논집, (2), 1-15.
- 이유진. (2009). 테이트 한국형 SPA브랜드로 성장 질주. 텍스헤럴드. 자료검색일 2010, 2. 17, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
- 이진행. (2009). 국내.외 SPA현황 및 사례분석-캐주얼 의류 중심으로-. 국민대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
- 이호정, 정송향. (2010). SPA SUCCESS 2. 서울: 패션인사이트.
- 이화정. (2005). 숲, 체계적인 시스템과 팀워크가 '숲' 만든다. 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
- 임경복. (2001). 소비자의 가치체계가 의복관여도와 쇼핑성향에 미치는 영향. 한국의류학회지, 25(7), 1321-1331.
- 장경미. (2009). 점포속성을 중심으로 한 패스트 패션 전략 연구: 동대문 패션밸리와 제조 직매형(SPA) 브랜드를 중심으로. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
- 장애란. (2007). 소비자 니드를 위한 한국형 SPA의 Fast Fashion. 한국생활과학회지, 16(5), 997-1006. https://doi.org/10.5934/KJHE.2007.16.5.997
- 지혜경, 이은영. (1995). 의류제품의 구매 과정에 나타난 소비자 불만족 연구. 한국의류학회지, 19(1), 149-160.
- 차영순. (2005). SPA형 의류소매점의 점포이미지와 소비자 만족도에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위 논문.
- 천종숙, 노윤지. (2007). 캐주얼 의류브랜드의 상품 공급 특성에 관한 연구: SPA특성을 중심으로. 복식문화연구, 15(1), 1-12.
- 최경희. (2001). SPA의 성공사례분석을 통한 21C 패션유통의 방향 연구. 복식문화학회 춘계학술대회 발표, 대전.
- 최수현. (1996). 미혼여성의 가치관과 의복쇼핑성향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
- 최태용. (2002). 의복쇼핑성향과 의복구매만족과의 관계연구-대구지역 여성 소비자들을 대상으로-. 대한가정학회지, 40(8), 123-135.
- 플라스틱 아일랜드, 고감도 볼륨마켓 접수. (2006, 10. 1). 패션채널. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.fashionchannel.co.kr/
- 허유형. (2003). 숲이 잘나가는 데는 이유가 있다. 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www. texherald.co.kr/
- Engel, J. E., & Blackwell, R. D. (1982). Consumer behavior (4th ed.). New York: The Dryden Press.
- Gutman, J., & Mills, M. K. (1982). Fashion life style, self-concept, shopping orientation, and store patronage: An integrative analysis. Journal of Retailing, 58(2), 64-86.
- Howell, R. D. (1979). A multivariate examination of A patronage model: The impact of values and life style on shopping orientations. Unpublished doctoral dissertation, University of Arkansas, Fayetteville.
- Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1992a). Patronage behavior of apparel shopping: Part I. Shopping orientations, store attributes, information source, and personal characteristics. Clothing and Textiles Research Journal, 10(2), 48-57. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208
- Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1992b). Patronage behavior of apparel shopping: Part II. Testing a patronage model on consumer behavior. Clothing and Textiles Research Journal, 10(2), 58-64. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000209
- Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1993). A typology of apparel shopping orientation segments among female consumers. Clothing and Textiles Research Journal, 12(1), 73-85. https://doi.org/10.1177/0887302X9301200110
피인용 문헌
- Post-purchase behavior toward fast fashion brands - Applying the expectancy disconfirmation model - vol.22, pp.6, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.6.930
- Characteristics of Clothing Purchase Behavior in Korean Consumers of Living in America - Focusing on the Aspect of Size - vol.16, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.2.285
- The differences in Cognition, Purchasing Experience and Attitudes towards Attributes of SPA Brands between Appearance Interest Groups vol.17, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.1.74
- A Study of a Social Content Model for Sustainable Development in the Fast Fashion Industry vol.3, pp.2, 2012, https://doi.org/10.1080/20932685.2012.10593108
- Effects of Marketing Strategy on Brand attitude, Store affect, and Store loyalty: A comparison between Global and Korean SPA brands vol.16, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.3.386
- Cognition, Attitude and Purchasing Experience of SPA Brands by Types of Fashion Lifestyle vol.16, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.4.604
- Effects of Self-Esteem and Body Satisfaction of Middle-Aged Women on their Clothing Satisfaction and Clothing Selection Criteria vol.15, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.1.084
- The effect of fashion shopping orientation on consumer’s purchase intention in a mobile shopping mall vol.24, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.4.457
- The Qualitative Study on the Emotional Labor of Fashion Sales Personnel -Focused on Fast Fashion Sales Personnel- vol.36, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.5.534
- The effects of store attributes on brand equity of and brand attitude toward Korean SPA brands vol.22, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.4.640
- Consumer Acceptance of Cosmetics Labels and Satisfaction Levelwith Cosmetics after Purchase:Viewed by the Type of Distribution Channel vol.35, pp.12, 2011, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.12.1486
- Clothing Behavior of Male Popular Music Enthusiasts vol.24, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.1.79
- The effects of clothes shopping orientation and perceived risk on purchase intention in social commerce vol.23, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.3.384
- The influence of sustainability management fit of SPA brand on consumer purchase intention vol.23, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.2.161
- Effects of Fit-Related Factors and Clothing Evaluation Criteria on Clothing Satisfaction vol.25, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7856/kjcls.2014.25.3.373
- The Effect to Consumer's Attitude influenced by Emotional Marketing and Visual Merchandising at Fashion Store vol.17, pp.1, 2013, https://doi.org/10.12940/jfb.2013.17.1.001
- Business Strategy of Fast Fashion -A Case Study of Zara- vol.38, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.2.175
- Comparison between Clothing Sizing Systems of Korean and Foreign SPA Brands for Clothing Size Satisfaction of Tall Women in their Twenties vol.17, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.3.405