Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
References
- 강옥기 (1985). 수학 교육과 학습자료 개발 연구. 교육개발 7(1), 59-65.
- 강옥기 외 공저 (1985). 수학과 문제해결력 신장을 위한 수업방법 개선 연구. 한국교육개발원.
- 강지형 외 공저 (1999). 7차 교육과정에 의한 초등수학교육. 서울: 동명사.
- 교육부 (1998). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 교육부.
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서 주식회사.
- 교육과학기술부 (2009). 창의와 배려의 조화를 통한 인재 육성-창의․인성 교육 기본 방안-. 교육과학기술부.
- 권미선.방정숙 (2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식조사. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), 231-253.
- 김성동 (2001). PISA 2000 수학 평가 결과 분석 연구. 서울: 한국교육과정평가원.
- 김수환.박성택.신준식.이대현.이의원.이종영.임문규.정은실 (2009). 초등학교 수학과 교재연구. 서울: 동명사.
- 김영천 (2006). 질적연구방법론. 서울: 문음사.
- 김원경․백경호 (2004). 고등학교 확률과 통계영역에서 현실적 수학교육의 적용을 위한 문맥 연구. 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육논문집>, 18(1), 137-155.
- 남승인․류성림 (2004). 문제 해결 학습의 원리와 방법. 서울: 형설출판사.
- 박성익․임철일․이재경․최정임 (2008). 교육방법의 교육공학적 이해. 서울: 교육과학사.
- 송정화 (2010). 상황적 추상화 과정의 고찰: 함수의 변화율을 중심으로 한 사례연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
- 장혜원 (2002). 수학 학습을 위한 상황문제의 활용. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 4(3), 483-494.
- 최정임 (1996). 상황의 맥락성과 복잡성이 학업성취와 태도. 지식의 전이에 미치는 효과: 수학적 문제해결 능력을 중심으로. 교육공학연구 12(1), 213-230.
- 한국교육공학회 (2005). 교육공학 용어사전. 서울: 교육과학사.
- 한국교육과정평가원 (2004). 교사, 수업, 그리고 학생 성취: TIMSS 1999 결과를 중심으로. 서울: 선명인쇄주식회사.
- Brown, J. S., Collins, A. S., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
- Butts, T. (1980). Posing problem solving in school math. NCTM., Yearbook, 24-25.
- Charles, R. I., & Lester, F. K. (1982). Teaching problem solving-what, why & how. Palo alto, C. A.: Dale Seymour Publishing.
- Cognition and Technology Group at Vanderbilt. (1997). The Jasper project. Lawrence Erlbaum Associates, NJ.
- Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1991). Constructivism: New implications for instructional technology? Educational Technology, 31(5), 7-12.
- Freudental, H. (1991). Revisiting mathematics education. China Lectures. Kluwer Academic Publishers.
- Gagne, E. D. (1985). The cognitive psychology of school learning. Boston, MA: Little, Brown Company.
- Goris, T., & Van der Kooij, H. (1998). Reform in secondary math education in the Netherlands: Co-operation of research and practice. CIEAEM 50, Neuchatel, Switzerland. Retrieved Feb 20, 2011 from http://www.fi.uu.nl/twin/en/presentations.
- Harley, S. (1993). Situated learning and classroom instruction. Educational Technology, 33(3), 46-51.
- Herrington, J., & Oliver, R. (1995). Critical characteristics of situated learning: Implications for the instructional design of multimedia. Paper presented at the Twelfth annual ASCILITE-Australia Society for Computers in Tertiary Education Conference. Melbourne, VIC. Retrieved Feb 20, 2011 from http://www.ascilite.org.au/conferences/melbourne95/smtu/papers/herrington.pdf.
- Holmes, E. E. (1985). Children learning mathematics: A cognitive approach. Englewood. Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
- Jonassen, D. H. (1997). Instructional design models for well-structured and ill-structured problem-solving learning outcomes. Educational Technology Research and Development, 45(1), 65-94. https://doi.org/10.1007/BF02299613
- Krulik, S., & Rudnick, J. (1984). A source for teaching problem solving. Allyn and Bacon, Inc.
- Lave, J. (1988). Cognition in practice. New York: Cambridge University Press.
- National Council of Teachers of Mathematics (1980). An agenda for action: Recommendation for elementary teachers: A contemporary approach. Prentice Hall Inc.
- National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Polya, G. (1957). How to solve it? Princeton, NJ: Princeton University Press.
- Rogoff, B. (1984). Introduction: Thinking and learning in social context. In B. Rogoff & J. Lave (Eds.), Everyday cognition: Its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1-8.
- Treffers, A. (1987). Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction: The Wiskobas Project. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
- Treffers, A., & Goffree, F. (1985). Rational analysis of realistic mathematics education. Proceedings of the 9th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 2, 97-121.
- Wiggns, G., & Mctighe, J. (2008). Understanding by Design. 강현석 외(역), 거꾸로 생각하는 교육과정 개발 - 교과에 대한 진정한 이해를 목적으로 -. 서울: 학지사.
- Young, F. M. (1993). Instructional design for situated learning. Educational Research Technology and Development, 40(1), 45-58.