Suggestions for the Development of Masan Port

마산항의 발전방향

  • 김흥기 (창원대학교 경상대학 금융보험학과) ;
  • 공덕암 (창원대학교 경상대학 금융보험학과) ;
  • 강용수 (창원대학교 경상대학 국제무역학과)
  • Received : 2011.07.18
  • Accepted : 2011.09.27
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Masan Port, which is a main entrance to Korea, has undergone the tough time these days. Many problems are mainly due to the deterioration of harbor facilities, the shortage of waterfront area and the decrease of the trading volumes. Especially the trading volumes are seriously affected by the Busan New Port, which was not only very close to the Masan Port but constructed in a large scale. For the Masan Port to develop continuously, therefore, it is vital to modernize harbor facilities, redevelop the old harbor, expand its waterfront, construct green port and develop harbor for sightseeing. At the same time, Masan port should be ready to develop a higher value added port. To vitalize Masan port's economy, we have to push forward a differentiation strategy that makes Masan port specialized harbor for distributing goods like hard and heavy cargo.

우리나라 수출입화물의 주요 관문이었던 마산항이 최근 들어 침체와 위기를 벗어나지 못하고 있다. 즉, 인접 대형항만(신항)의 건설에 따른 물동량의 감소, 항만시설의 노후화, 친수 공간의 부재 등 항만발전에 따른 여러 가지 문제점이 제기되고 있다. 따라서 마산항의 지속적 발전을 위해서는 항만시설의 현대화, 구항의 재개발과 친수공간의 확충, 그린포트의 구축과 관광항만의 개발을 조속히 추진하는 한편, 새로운 고부가가치 항만으로 발전되어야 할 것이다. 향후 마산항의 활성화를 위해서는 중량화물 및 대형화물의 물류전문항으로 특화하는 차별화 전략을 적극 추진하여야 할 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 창원대학교 경상대학

References

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