Efficiency Analysis of Total Logistics Provider

종합물류기업의 경쟁력 분석

  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2011.06.23
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Mega-corporations are emerging as a result of M&As (mergers and acquisitions) in the logistics industry. The global logistics market has progressed in a continuously competitive manner. Global logistics corporations provide integrated set of services, from production to disposal in order to manage the process efficiently throughout the diverse regions of the world. To advance into an total integrated logistics provider, the corporation must have professional knowledge in logistics and information technology which are necessary to deliver effective integrated logistics solutions. The government has integrated the logistics corporations both horizontally and vertically with the aim to foster logistics corporations possessing global competitiveness. Six years have passed since the implementation of the comprehensive (total) logistics industry certification system in pursuit of making Korea the hub for the Northeast Asian logistics market. This study compares and analyzes the efficiency of nine mega integrated logistics providers by applying the CCR model and BCC model. Each of the nine corporations is subject to certification as integrated logistics corporations. In Korea, nine corporations are certified individually as integrated logistics corporations out of the 31 logistics providers. The analysis showed that the Glovis was the most efficient integrated logistics provider reaching 100% in efficiency and displayed the highest efficiency for six consecutive years from 2005 to 2010. The study also found that the Glovis will be able to maintain 100% in efficiency rate, even though the input are increased over six times as many as those of 2010.

현재의 물류산업은 인수 합병을 통한 거대기업이 출현하고 있으며 세계물류시장은 계속 경쟁적으로 진행되고 있다. 글로벌물류기업은 세계 각지역에 생산에서 폐기까지 물류관리를 효율적으로 진행하기 위하여 종합적인 물류서비스를 수행한다. 종합물류기업으로 성장하기 위해서는 종합물류기업의 솔루션을 효과적으로 제시할 수 있는 전문적 물류지식과 정보기술을 가지고 있다. 정부는 글로벌 경쟁력 있는 물류기업이 육성을 위하여 수직 수평적으로 통합하였다 정부가 동북아 물류시장의 중심지화 전략을 추구하기 위하여 종합물류기업 인증제도를 시행한지 6년이 경과 되었다. 본 연구는 CCR 모형과 BCC 모형을 이용하여 대형종합물류기업 9개에 관하여 효율성을 비교 분석하였다. 우리나라는 현재31개 종합물류기업 가운데 9개 기업은 단독으로 종합물류기업으로 인증을 받고 있다. 효율성이 100%로 나타난 가장 효율적인 종합물류기업은 글로비스이며 2005-2010년에 6년동안 계속적으로 가장 효율성이 높았다. 글로비스는 2010년에 현재의 투입요소의 조합을 최소 6배 이상 늘려도 100%의 효율성을 유지할 수 있는 것으로 나타났다.

Keywords

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