DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship of Goal Orientation, Flow Experience and Self-Accomplishment among College Students Receiving Lifeguard Education

수상인명구조 교육 참여 대학생들의 목표지향, 몰입경험 및 자아성취감에 관계된 요인

  • Kim, Yun-Won (Korean Red Croee Gangwon-do Chapter) ;
  • Moon, Tae-Young (Department of Emergency Medical Service, Kangwon National University)
  • 김윤원 (대한적십자사 강원지사) ;
  • 문태영 (강원대학교 응급구조학과)
  • Received : 2011.03.29
  • Accepted : 2011.05.12
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship of goal orientation, flow experience and self-accomplishment among students who received lifeguard education. The findings of the study were as follows: First, the task-involvement of the college students receiving lifeguard education, which was one of the sub-variables of goal orientation, had an impact on cognitive flow and behavioral flow, and ego-involvement affected cognitive flow. Second, the task-involvement of the college students receiving lifeguard education, which was one of the sub-variables of goal orientation, exercised an influence on their self-realization, display of ability and development of ability, which were the task-involvement of self-accomplishment. Besides, ego-involvement impacted on self-realization. Third, the cognitive flow and behavioral flow of the college students receiving lifeguard education, which were the sub-variables of flow experience, exerted an influence on self-realization, display of ability and development of display, which were the sub-variables of self-accomplishment. Fourth, the goal orientation of the college students receiving lifeguard education had a firsthand relationship to flow experience and self-accomplishment, and that had a secondhand causal relationship to self-accomplishment through flow experience as well.

본 연구는 수상인명구조원 교육 참여 대학생들의 목표지향, 몰입경험 및 자아성취감에 관계된 요인을 파악하기 위해 시도하였다. 첫째, 수상인명구조원 교육 참여 대학생들의 목표지향 중 과제관여는 인지몰입과 행동몰입에 자아관여는 인지몰입에 영향을 미쳤다. 둘째, 수상인명구조원 교육 참여 대학생들의 목표지향의 하위변인인 과제관여는 자아성취감의 자아실현, 능력발휘, 능력개발에 영향을 미쳤다. 또한 자아관여는 자아실현에 영향을 미친다. 셋째, 수상인명구조원 교육 참여 대학생들의 몰입경험의 하위변인인 인지몰입과 행위몰입은 자아성취감의 자아실현, 능력발휘, 능력개발에 영향을 미쳤다. 넷째, 수상인명구조원 교육 참여 대학생들의 목표지향은 몰입경험과 자아성취감에는 직접적인 관계, 몰입경험을 매개로 자아성취감에 간접적인 인과적 관계가 있다. 이러한 결과들로 보아 수상인명구조원 교육을 주관하는 단체에서는 프로그램 개발을 통하여 자발적으로 교육에 참여하는 교육생들에게 양질의 체계적인 실무 훈련 교육을 통해 인명구조에 대한 자신감 및 교육의 효과를 얻을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 박윤숙, 골프참가자의 참가동기와 자아성취감의 관계. 한국체육대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
  2. 김흥민, 수산인명구조원 교육생의 참가동기와 참가만족도의 관계. 경원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  3. 김영모, 인명구조 및 수난안전 교육 시 일어나는 상해에 대한 연구. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  4. 정당채, 물놀이 사고실태와 수상안전에 관한 연구. 스포츠산업연구소논문집, 5, 45-64. 2006.
  5. 황차욱, 부산지역 해수욕장의 수상안전에 관한 연구. 부경대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  6. Scanlan, T. K. & Simons, J. P, The construct of sport enjoyment. In G. C. Roberts(Ed), Motivation in spotr and exercise(pp. 195-215). Champoin, IL: Human Kinetics, 1992.
  7. 김용규, 김덕진, 조국순례대행진 참가학생의 참가동기와 자아성취감의 관계, 한국체육학회지, 46(3), 281-290. 2007.
  8. 민진, 조직의 관료제적 특징과 자기성취. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1986.
  9. 최미란, 남승구, 여가스포츠 활동 참여와 자아성취감의 관계, 한국스포츠사회학회지, 14(2), 555-566. 2001.
  10. 임송희, 중학생의 스포츠 활동 참가와 학교생활적응 및 자아성취감의 관계. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  11. 남정수, 중.고등학생의 여가스포츠 활동 참가와 친 사회적 행동의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  12. Nicholas, J. G, A achievement motivation: conception of ability, subjective experience task choice and performance psychology Review. 91, 328-346. 1984. https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
  13. 서수연, 생활체육 참여자의 목표지향・몰입경험 및 여가경험과 생활만족의 관계. 용인대학교 대학원 석사학위, 2005.
  14. Scanlan, T. K., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., Simon, J. P. & Keeler, B.(1993). An Introduction to the sport commitment model. Journal of Sport & Exercise Psychology, 15, 1993.
  15. 박세윤, 생활체육 참가자의 참가동기와 스포츠 몰입 및 생활만족도의 관계. 충남대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  16. 구교만, 수상스키 참가 시각장애인의 참가동기와 몰입 경험 및 자아성취감의 관계. 한국체육학회지, 45(5), 113-121. 2006.
  17. Chikszentmihalyi, M, Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco : Jossey-Bass, 1975.
  18. 손승범, 모험스포츠 참가자의 참가동기와 인지량 및 자아성취감의 관계. 한국체육대학교 사회체육대학원 석사학위논문, 1999.
  19. 윤보경, 스포츠 에어로빅 선수들의 몰입경험과 건강증진 생활양식에 관한 연구. 인천대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  20. McGuire, W. J, Theoretical Foundation of Compaigns. In Public communication campaigns(Edited bu Rice, R. E. & Pariskey, W. J.), 41-70. Sage, Beverly Hills, CA, 1981.
  21. Tubbs, N. E, Commitment as a Moderator of the Goal-Performance Relation : A case for clearer construct definition. Journal of Applied Psychology, 78, 1993.
  22. 김미향, 몰입 및 근접 이론적 접근을 통한 스키매니아의 경향 연구. 국민대학교 대학원 박사학위논문, 2001.
  23. Deci, E. L., & Ryan, R. M, The wupport of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1024-1037. 1987. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1024
  24. Chikszentmihalyi, M., & Rathunde, K, The measurement of flow in everday: Toward a theory of emergent motivation. Volume 40 of the Nebraska Symposium of Motivation. University of Nebraska Press Licoln and London, 1993.