Abstract
The environment of the health food in the world has been changed very rapidly. The world market volume of functional drinks in 2012 will be estimated at $ 26.9 billion, and Asia-Pacific market is expected to be $ 13.6 billion. The domestic market volume of bottled water in 2008 was 440 billion won, and "Jeju Samdasu" sales was 89.1 billion won. But the brand of "Jeju Samdasu" has the limits. As a solution, the comprehensive advertising of the excellence quality of Jeju water is required. To increase the likelihood of success in development of functional and mixed drinks by the water is necessary to develop a global integrated brand. In developing the functional and mixed drinks by the water, we apply the functionality of the Jeju agricultural products actively, and connect Jeju Water industry with Jeju agricultural industry, which promote the overproduction control and the high value- added agricultural products.
세계적으로 건강기능식품의 주변 환경은 매우 빠르게 변하고 있다. 2012년 세계기능성 음료시장은 269억달러 규모, 아태지역 시장은 136억달러 규모가 될 것으로 전망하고 있다. 국내 먹는 샘물 시장은 2008년 4,400억원 규모를 형성하고 있고, 제주삼다수의 매출액은 891억원이다. 그러나 "제주삼다수"라는 브랜드는 한계성을 지니고 있다. 이에 대한 방안으로 제주물의 품질 우수성을 알리는 포괄적인 광고가 필요하며, 제주 물을 이용한 기능성 음료 및 혼합음료 개발의 성공 가능성을 높이기 위해서 제주워터(Jeju Water)라는 글로벌 통합브랜드 개발이 필요하다. 기능성 및 혼합음료 제품개발시 제주지역의 농산물의 기능성을 적극 활용해 물산업과 제주의 1차산업을 연계해 농산물의 과잉생산 처리와 고부가가치화를 촉진시킬 필요가 있다.