Abstract
The purpose of this research is to design and develop an evaluation system with a view to improving teaching skills in the u-Campus environment. To achieve the purpose, this research analyzed various theories on the effectiveness of teaching and teaching evaluation system, extracting several evaluation factors which are to be included in the system. Based on these evaluation factors, this research developed a prototype by reflecting teaching assessment, coaching, self-reflection, portfolio, supervisor selection, user authority in sharing the portfolio and ubiquitous technology. This prototype differs from the existing evaluation methods in that it can enlarge the extent of supervisors other than professors according to their own selecting and can reduce the burden of assessment task, thus improve their teaching skills. This teaching evaluation system using portfolio and ubiquitous technology will be an innovative alternative to conventional assessment methods and will be of great help to qualitative progress in higher level education.
이 연구의 목적은 u-Campus 환경에서 교수능력(teaching skill)을 향상시키기 위한 평가시스템을 설계 개발하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 수업효율성과 교수평가에 관한 이론을 고찰 분석하여 시스템에 포함되어야 할 효율적인 교수능력향상 평가 요소를 추출하였다. 추출된 평가요소를 바탕으로 u-Campus 환경에서 교수능력 향상을 위한 교수평가, 코칭, 자기성찰, 포트폴리오, 평가자 선정 및 포트폴리오 공유에 대한 교수자 권한, 유비쿼터스기술 등을 반영하여 시스템을 설계하고 프로토타입(prototype)을 개발하였다. 프로토타입의 개발은 기존의 평가 방법과 달리 교수 자신의 평가에서 시작하여 본인의 의지에 따라 평가자를 확대하기 때문에 평가에 대한 부담을 덜며 교수능력을 향상시킬 수 있다. 포트폴리오와 유비쿼터스 기술을 적용한 교수평가 시스템은 u-Campus 환경에서 진정한 교수능력 향상을 위한 새로운 평가 방법의 대안이 될 것이며 대학교육의 질적인 발전에 도움이 될 것이다.