Abstract
Two conceptually thorny issues in IT governance definition and understanding are examined and discussed. It is argued that the traditional IT governance definition, which defines governance in terms of the content of enterprise IT activity, is prone to logical inconsistency and indeterminacy. A new objectives-bound definition of IT governance is proposed as a remedy to the problem. It is proposed that the essence of the objectives-bound IT governance lies in making enterprise IT activity explicit, formal and subject to external scrutiny in its effort to achieve the effectiveness, transparency and accountability of IT. A conceptual apparatus called IT activity axes is employed to characterize and distinguish the different approaches to IT governance definition and understanding. It is suggested that IT governance can be defined using a simple frame of reference with logical consistency and coherence. The theoretical and practical implications of the IT governance definition are discussed at the end.
본 연구는 IT 거버넌스 개념을 설정하는데 있어서 제기되는 두 개의 개념적 난제를 다루었다. 먼저 엔터프라이즈 IT 활동의 내용을 살펴서 이를 토대로 거버넌스와 비 거버넌스를 나누고자 하는 전통적 IT 거버넌스 개념 설정이 가진 자의성과 비논리성 문제를 지적하고, 이를 해결하는 방안으로서 목적기반 거버넌스 개념을 제시하였다. 다음으로 이러한 목적 기반 거버넌스 개념이 기존 엔터프라이즈 IT 활동과 가지는 개념적 충돌 문제를 지적하고, 이를 해결하기 위하여 IT 거버넌스 개념을 엔터프라이즈 IT 활동에 내재된 효과성 투명성 책임성 요소를 명시적으로 드러내고 이를 공식화, 외부화 하는 노력으로 새롭게 정의할 것을 제안하였다. 본 연구는 상기 논의를 전개하는데 있어서 IT 활동축이라는 개념적 장치를 도입하여 이를 일관되게 적용함으로써 IT 거버넌스 개념이 개념적 통일성과 논리적 일관성을 가지고 전개될 수 있음을 제시하였다. 끝으로 본 연구가 제시한 IT 거버넌스 개념이 가진 시사점과 향후 과제를 논의하였다.