DOI QR코드

DOI QR Code

Investigation and Evaluation of Noise Level of the Busan Subway

부산 지하철 소음도 조사 및 평가

  • Received : 2010.11.22
  • Accepted : 2011.04.22
  • Published : 2011.04.29

Abstract

Noise levels of the three subway lines of Busan city have been investigated. Averaged cabin noise of the train has been measured during the train trip for each station. It has been measured with separation of day time (9:00~18:00) and night time (18:00~22:00) measurements but there was no big difference on the measured data. Repeating for the measured data has been confirmed with twice measurements in May and June 2010. Several noise effects to the subway noise levels of Busan are explained. Those are screen door effect, rail road surface condition, subway train type and curvature of railway. Among three subway lines of Busan city, the line 2 is relatively noisy and its reasons are studied. It has been shown that the screen door effect is 10 dB(A) and S shape of sharp curve contributes in high noise level.

부산지하철 3개 노선에 대한 소음도 조사 및 비교 평가가 이루어 졌다. 차량이 역을 다 빠져 나간 순간부터 차량이 다음 역에 도착할 때까지를 기준으로 하여 차량 내부에서의 평균 소음값을 측정하였다. 또한 차량이 역사 도착 시 측정과 차량이 역사 출발 시 측정으로 나누어서 측정하였다. 주간시간대(오전9시~오후6시)와 야간시간대(오후6시~오후10시)로 구분하여 측정하였으나 주 야간 차이가 크지 않아 주 야간의 차이를 두지 않고 전체적으로 평균을 취했다. 2010년 5월과 7월 두 차례 부산지하철의 차량실내 소음도를 측정하여 실험에 대한 재현성을 검정하였다. 노선별 스크린 도어 효과, 도상조건, 열차차종 및 노선별 곡률반경 변화에 따른 소음도 차이가 조사되어 졌다. 부산지하철 3개 노선 중 2호선의 소음도가 가장 높았으며 이에 대한 방안도 강구 되었다. 스크린도어가 미설치된 역이 설치된 역에 비하여 소음도가 약 10 dB(A) 정도 높았으며 S 자형의 급곡선부에서 소음도가 높음이 확인되었다.

Keywords

References

  1. ISO(Internation Orgranization Standardization)-3381
  2. You, W. H., Hur, H. M., Koh, H. I., Park, J. H. and Choi, Y. W., "A Study on Relationship between Curving Noise and Wheel Wear in Seoul Subway System," Kor. Soc. Noise and Vibration Eng., 19(1), 85-93(2009). https://doi.org/10.5050/KSNVN.2009.19.1.085
  3. Kim, J. C., Jeon, S. W. and Koo, D. H., "Analysis of Noise Reduction Effect for Platform Screen Door in the Subway," Proceedings of the KSPE Annual Fall Conference, pp. 1067-1068(2009).
  4. Choi, Y. W., Koo, J. S., You, W. H. and Koh, H. I., "A Study on the Noise Characteristics of Subway Train," Kor. Soc. Railway, 12(3), 329-334(2009).
  5. Nam, J. H., Park, K. S., Son, W. T., Ko, J. L. and Shin, J. W., "A Study on the Indoor Noise Reduction by Installation of Platform Screen Doors in a subway," EAN Technology Co., Ltd., Seoul, 135-280, Korea.
  6. Kim, H. S., Park, G. P., Shin, S. H., Lee, M. T. and Moon, G. D., "Actual Noise Condition of the subway station in Gwang-ju City," The Korean Society for Noise and Vibration Engineering Annual Fall Conference, pp. 934-937.
  7. Chung, E. S., Park, Y. H., jang, K. H., Lee, S. J., Bae, B. H., Kim, J. S. and Kim, S. H., "IGBT VVVF INVERTER AS A PROPULSION SYSTEM FOR ELECTRIC CAR," The Korea Electric Association 50th Anniversary Summer Conference Papers (ERP7).
  8. Kim, B. S., Lee, T. K., Choi, H. H., Ahn, B. U. and Suk, S. J., "Noise Characteristics of Busan Subway No. 2," The Korean Society for Noise and Vibration Engineering Proceedings of the KSNVE Annual Autumn Conference, pp. 360-361.
  9. Ahn, C. W., Hong, D. K., Han, G. J., Gang, H. U. and Lee, K. S., "An interior noise characteristic analysis of Busan Metro Line 3," The Korean Society for Noise and Vibration Engineering Proceedings of the KSNVE Annual Autumn Conference, pp. 362-367.