Abstract
This paper re-evaluated the research on the accounting information's effectiveness in military construction contracts, questioning the former research results on the central army's construction contract that was under the Qualification Assessment System, especially concerning the relations between the accounting information and the bidding ratios as well as the relations between the bidding rates and the defect rates, which targeted between 1 to 10 billions civil engineering, construction, electricity, telecommunication, and environment work types. Unlike the previous results, the relationship between the accounting information and the bidding rates was shown to be considerably limited that the bidding ratio could not be identified through the accounting information, while it could discern the relations with the defect rates. Furthermore, the proven results did not support the hypothesis that the differences in bidding rates could affect the defect ratio. However, through the prediction model of bidding and defect ratios, we could identity the accounting variables that influenced the ratios. Additionally through the results regarding the non-financial indexes in the Pre-Qualification items, the weight on these indexes could be adjusted. In conclusion, the research results has given us new understanding of the problems in the Qualification Assessment System which accounts for the majority of the current military construction contracts and provide validity on the government's expanded implementation of the Lowest Price Award System.
이 연구는 군(軍) 공사계약에서 회계정보의 유용성에 관한 연구로 10억 이상 100억 미만의 토목, 건축, 전기, 통신, 환경공종을 대상으로 적격심사낙찰제하에서 육군중앙공사계약에 있어서 회계정보의 유용성, 특히 회계 정보와 낙찰률과의 관계, 그리고 낙찰률과 하자율과의 관계에 있어서 이전 연구결과에 의문을 제기하며 이를 재검증하였다. 이 연구결과는 이전 연구결과와는 달리 회계정보와 낙찰률과는 상당히 제한적인 관계로 사전적인 회계정보로 낙찰률을 식별할 수 없는 것으로 나타났으며, 반면에 하자율과의 관계에 있어서는 분별력이 있는 것으로 나타났다. 그리고 실증결과는 낙찰률의 차이가 하자율에 영향을 미칠 것이라는 가설을 지지하지 않았다. 하지만 낙찰률 및 하자율의 예측모형을 통하여 이에 영향을 미치는 회계변수들을 확인할 수 있었고, 추가적으로 분석에 포함시킨 입찰참가사전심사항목 중 비재무지표들에 대한 결과를 토대로 심사항목에서 그 가중치를 조정할 수 있을 것이다. 결론적으로 본 연구결과를 토대로 현재 군(軍) 공사계약에서 대부분을 차지하고 있는 적격심사낙찰제의 문제점을 재인식하고, 정부에서 추진하고 있는 최저가낙찰제의 확대 시행에 대한 타당성을 제공할 수 있을 것이다.