광양항의 선용품공급 확대를 위한 e-Marketplace 구축 방안

A Study on the Activation Plan of e-Marketplace to Expand of Shipping Instruments supply at Gwangyang Port

  • 장흥훈 (순천대학교 무역학과) ;
  • 김경진 (순천대학교 일반대학원 무역학과)
  • Jang, Heung-Hoon (Department of international trade, Sunchon National University) ;
  • Kim, Kyung-Jin (international trade, Graduate School, Sunchon National University)
  • 투고 : 2011.02.20
  • 심사 : 2011.03.15
  • 발행 : 2011.03.27

초록

최근 전자상거래 비즈니스 사업 모텔 중의 하나인 e-Marketplace 모델이 각광 받고 있는 가운데 상당수 기업들이 e-Marketplace 사업에 투자를 하고 있거나 사업 추진을 고려중에 있다. 이러한 상황에 따라 해운 항만 분야에도 인터넷 사업의 진출기회가 확대되고 전략적 활동이 증가하고 있다. 또한 최근 항만관련 패러다임이 화물량 증대와 항만시설 확충이라는 양적 성장에서 고부가가치 창출이라는 질적 성장으로 바뀌고 있다. 선용품공급업은 전체 항만관련 산업에 있어서 중요한 고부가가치 창출업종 중의 하나이다. 하지만 광양항의 선용품공급업은 매우 영세하고 소규모로 운영되다 보니 항만서비스산업이 활성화되지 않고 있다. 따라서 본 연구는 광양항 항만서비스 산업의 발전을 위해 선용품 공급 확대를 위한 e-Marketplace 구축 방안을 제시하였다.

Recently e-marketplace, one of the e-business models, has gotten the spotlight so many companies have invested in the E-marketplace work or considered doing business in such a fashion. According to these conditions, Internet business chances are expanded and strategic activities are increased in ocean or harbor fields, as well. In addition, these days, port-related-ideas have changed just increasing the carloadings, expanding the harbor facilities so called quantity growth into creating the high valued-added business, namely quality growth. The Shipping Instrument supply business is one of the important high valued-added businesses of the harbor-related field. However, because the Shipping Instrument supply business at Gwangyang Port is very poor and operated on a small scale, the harbor service business has not been activated. Thus this study demonstrates that the e-Marketplace is forming a way to expand the Shipping Instrument supply business in order to develop the harbor service business at Gwangyang Port.

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