Improvement of Self-Directed Learning Ability through Engineering Design Education

공학설계교육을 통한 자기주도학습 능력 향상에 관한 연구

  • Han, Ji-Young (Accreditation Board for Education, University of Seoul)
  • 한지영 (서울시립대학교 교육인증원)
  • Received : 2010.12.03
  • Accepted : 2011.01.27
  • Published : 2011.01.31

Abstract

This study had a purpose to examine that problem solving process through the product design and conceptual design in engineering design education affected the improvement of students' self-directed learning ability. For this, we conducted in-depth interview with students that taken the introductory engineering design course. The main findings were as follows. First, the importance of diagnosing the learning needs and defining the problem was realized. Second, the importance of organizing lesson plans for problem solving and performing it out systematically was acknowledged. Third, they knew that continuous modification and supplements were needed, and also reviews and checks were needed after the evaluation process. Based on these results, the problem solving process of engineering design education affected a positive effect to students' self-directed learning.

본 연구는 공학설계 교육을 통해 진행되는 개념설계와 제품설계의 문제해결과정이 학생들의 자기주도학습 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 구명하는데 목적이 있다. 이를 위해 입문설계교육을 수강한 학생들을 대상으로 심층면담을 실시하였는데, 이를 통해 도출된 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문제해결과정을 통해 학습욕구를 진단하고 해결해야 할 문제를 정의하는 것의 중요함을 깨닫게 되었다. 둘째, 문제정의 후 문제해결을 위한 학습계획을 구성하고 이를 체계적으로 수행해 나가는 것이 중요함을 인지하게 되었다. 셋째, 문제해결을 진행하는 과정에서 지속적인 수정 보완이 필요함을 알게 되었고, 과정 종료 후에도 평가 및 점검이 필요하다는 사실을 인지하게 되었다. 이러한 결과를 토대로 볼 때 설계 교육의 문제해결과정은 학생들이 자기주도적으로 학습하는데 긍정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김태운(2008). 강건설계방법을 활용한 창의적 문제해결 실습 과정. 공학교육연구, 11(1): 63-74.
  2. 윤관식, 이병철(2009). 공학설계교육에서 학습과 학습전이간의 관계성 연구. 공학교육연구, 12(3): 3-12.
  3. 이의수, 조성구, 이용한, 이명천, 염세경(2006). 복합학제 설계 교과목 운영 사례와 학습효과 분석. 공학교육연구, 9(4): 10-18.
  4. 이중순, 곽효연(2008). 공학자의 문제해결능력 향상을 위한 실험계획 및 분석을 적용한 교육과정의 설계 - 기계공학계열의 학과를 중심으로 -. 공학교육연구, 11(1): 33-46.
  5. 인하대학교. (2010). 2010년도 공학교육인증 자체평가보고서; 건축공학전문 프로그램. 인하대학교.
  6. 홍기칠(2004). 구성주의적 자기주도학습을 위한 학습력 분석과 학습모형 개발. 교육심리연구, 18(1): 75-98.
  7. Agogino, A. M. et al(2005). Engineering Design Thinking, Teaching, and Learning. Journal of Engineering Education, 94(1): 103-120. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00832.x
  8. Guglielmino, L. M.(1977). Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale. Doctoral Dissertation. Universtiy of Georgia.
  9. Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning : A guide for learners and teachers, Chicago: Follett Pub. Co.