A Case Study of Introduction to Engineering Design Course using Boe-Bot for Improving Course Outcomes

학습성과 향상을 위한 보봇 이용 공학설계입문 운영사례

  • Kim, Hee-Sun (Department of Multimedia Engineering, Andong National University)
  • 김희선 (안동대학교 멀티미디어공학과)
  • Received : 2010.08.20
  • Accepted : 2011.01.25
  • Published : 2011.01.31

Abstract

In this paper, the author researched to enhance course outcomes while increasing the interest in engineering design through the 'Introduction to Engineering Design Course'. Deviating from the current practice of engaging in content-oriented lectures, the redesign of the weekly lecture has been conducted with a focus on learning achievement in order to enhance design competency, teamwork and communication skills, which are the goals of the PO3, PO6 and PO7, respectively. Moreover, assessment tools have been developed according to learning achievement, and rubrics, the measurement criteria, have been defined according to the respective assessment tools, along with course goals for learning achievement and results analysis. To enhance course learning achievement, as well as to induce interest in and satisfaction with the 'Introduction to Engineering Design Course', a design project utilizing a Boe-Bot robot has been carried out. An evaluation on learning achievement and lecture has identified an increase in learning achievement and interest in design in comparison with that of previous lectures.

본 논문에서는 공학설계입문 교과목에서 공학설계에 대한 흥미를 높이면서 교과목 학습 성과를 높일 수 있는 방안에 대하여 연구하였다. 기존의 교재 내용 중심 강의에서 벗어나 본 교과목의 학습성과인 PO3에 해당하는 설계능력과 PO6의 팀웍, PO7의 의사소통 능력을 높일 수 있도록 학습성과 중심으로 주별 강의 내용을 재설계하였다. 그리고 학습성과별 평가도구를 개발하였고, 평가도구별 측정기준(Rubrics)를 정의하였다. 또한 교과목 학습성과의 달성목표를 정하고 결과를 분석하였다. 교과목 학습성과의 향상과 더불어 설계입문 교과목에 대한 흥미와 만족감을 유발하기 위해서 보봇(Boe-Bot)로봇을 이용한 설계 프로젝트를 진행하였다. 학습성과 평가및 강의 평가를 통하여 이전 강의에 비해 학습성과 향상과 더불어 설계에 흥미가 높아졌음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김이형.이병식(2005). 창의적 사고능력 증진을 위한 공학설계 입문 교과목 사례 개발. 공학교육연구, 8(3): 26-35
  2. 김정식(2007). 교과목 및 프로그램 학습성과 평가의 전력적 접근. 공학교육연구, 10(2): 73-86
  3. 박강(2005). 창의공학, 인터비젼.
  4. 박윤국(2006). 교과목 성취도에 근거한 학습성과의 평가-시험과 보고서를 위주로. 공학교육연구, 9(3): 62- 66
  5. 이강(2009). LEGO MINDSTORM NXT를 이용한 공학설계입문 운영사례. 한국공학교육학회, 12(2): 83-88
  6. 이종수 외(2008). 체험학습기반의 기초 창의공학설계 교육 및 운영. 공학교육연구, 11(2): 32-41
  7. 이태식 외(2009). 공학대학 캡스톤 디자인(창의적 공학설계) 교육과정 운영실태 및 학습 만족도 조사. 한국공학교육학회, 12(2): 36-50
  8. 최덕기.박찬일.최정임(2006). 창의적 사고능력 배양을 위한 입문공학설계 교과목 개발. 공학교육연구, 9(1): 61-74
  9. 한국공학교육인증원, http://www.abeek.or.kr
  10. Haik, Y.(2003). Engineering Design Process, Thomson Learning Asia, Singapore.
  11. Lindsay, A.(2003). Robotics with the Boe-Bot, Parallax Inc.
  12. Lindsay, A.(2003). Robotics with the Boe-Bot, Parallax Inc.