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청주시 간선가로 구간의 주.야간 사고특성 및 모형개발

Analyzing the Characteristics of Traffic Accidents and Developing the Models by Day and Night in the Case of the Cheongju Arterial Link Sections

  • 김태영 (포항공과대학 산학협력연구소) ;
  • 임진강 (충북대학교 도시공학과) ;
  • 박병호 (충북대학교 도시공학과)
  • 투고 : 2009.12.31
  • 심사 : 2011.03.03
  • 발행 : 2011.03.15

초록

본 연구의 목적은 가로구간 사고특성을 분석하고 주 야간 사고모형을 개발하는데 있다. 이를 위해 청주시 가로구간 24개 도로를 연구대상으로 2007년 사고 자료를 이용한다. 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 가로구간의 주간 사고건수가 야간 사고건수보다 많았지만, 사고율에서는 야간사고율이 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 4개의 사고모형이 개발되었으며, 이들은 통계적으로 모두 유의한 것으로 분석되었다. 마지막으로, 모형에 채택된 독립변수를 활용하여 주 야간 사고모형의 차이가 비교 분석되었다.

The purpose of this study is to analyze the characteristics of traffic accidents and to develop the models by day and night-time in the case of the arterial link sections. In pursuing the above, this study uses the 224 accident data occurred at the 24 arterial link sections in Cheongju. The main results analyzed are as follows. First, it was analyzed that the number of accidents during day was more than night, but the accidents rate during night was higher than day. Second, four models which were all statistically significant were developed. Finally, the differences between the day and night models were comparatively analyzed using independent variables.

키워드

참고문헌

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